Producentenspecial: vijf vragen aan 23 bedrijven
Het Nederlandse medialandschap kent een rijkgeschakeerd productiebos, waar grote en kleine bomen uitstekend kunnen floreren en soms zelfs een wereldwijde reputatie genieten. Maar blijft dat zo? Hoe ziet de onafhankelijke televisie- en filmproductiesector zijn eigen rol in het (inter)nationale krachtenveld?
BM neemt de proef op de som door een divers en flink aantal producenten vijf vragen voor te leggen in deze uitgebreide special. Dat is te lezen in het nieuwe nummer van BM. Hieronder zijn de antwoorden van de 23 producenten ook beschikbaar.
Banijay Benelux
“Banijay Benelux is een thuis voor iedereen. We zorgen ervoor dat iedereen zich welkom voelt en enthousiast is om met ons samen te werken.”
Lees hier meer
Fremantle
“Door het feit dat wij de norm hooghouden bij onze producties in combinatie met het werken met goede, fijne mensen vind ik dat wij ons bij Fremantle onderscheiden van de rest.”
Lees hier meer
Skyhigh TV
“Wij produceren dit jaar 40 titels, waarvan het grootste deel, zo’n 70%, in huis ontwikkeld is. Dat is onderscheidend.”
Lees hier meer
Talpa
“Het onderscheidende karakter van Talpa raakt vele vlakken, maar is vooral te herkennen aan de innovatie, durf en unieke samenwerkingen.”
Lees hier meer
Maya Creatives
“Dit jaar gaf het onderzoeksresultaat omtrent diversiteit en inclusiviteit in de film- en av-sector ons het inzicht waar we op hoopten.”
Lees hier meer
Myopen Media
“Myopen Media werkt met een vast team en daarnaast met een pool van freelancers. Wij zijn gespecialiseerd in storytelling.”
Lees hier meer
Concept Street
“Wij zijn sterk in casting, we hebben een neus voor bijzondere mensen en verhalen. We werken voor commerciële zenders, streamers en de NPO.”
Lees hier meer
Mediawater
“Bij Mediawater kiezen we altijd voor persoonlijke, inhoudelijke en creatieve betrokkenheid bij al onze producties.”
Lees hier meer
Messercola Drama
“Wij zijn een kleine(re) onderneming waarvan de eigenaren van het bedrijf nog steeds zeer betrokken zijn bij hetgeen gemaakt wordt.”
Lees hier meer
Tin Can
“Wij zijn inmiddels al weer ruim twaalf jaar onderweg en van een kleine speler gegroeid naar een serieus bedrijf.”
Lees hier meer
Witte Geit
“Wij zijn een makersbedrijf, hebben een eigen handtekening ontwikkeld en zijn onafhankelijk.”
Lees hier meer
MediaLane
“MediaLane maakt met liefde en oog voor kwaliteit een breed scala aan fictie en non-fictie titels voor zowel de publieke als commerciële broadcasters en streamers.”
Lees hier meer
Docmakers
“Docmakers is opgericht door vier documentairemakers en maakt films met zowel een groot publieksbereik als nichefilms.”
Lees hier meer
Blooming Media
“Wij richten ons puur op fictie (films en series). Onze BAFTA-genomineerde jeugdserie Hunter Street is bijzonder.”
Lees hier meer
Villain Studios
“Eén van de dingen waar al onze producties aan moeten voldoen, is een bepaald stempel van wat we zelf premium noemen.”
Lees hier meer
Warner Bros. Discovery Nederland
Warner Bros. Discovery Nederland heeft vier verschillende labels met elk hun eigen signatuur.”
Lees hier meer
IDTV
“Als IDTV hebben we de laatste jaren geïnvesteerd in het versterken van ons creatieve klimaat en in mensen.”
Lees hier meer
Kaap Holland Studios
“Kaap Holland Studios is een onafhankelijke productiestudio die ambitieuze en gedurfde projecten maakt voor een breed publiek.”
Lees hier meer
Human Factor
“Met een kleine hechte club maken we programma’s om kijkers te informeren en zo impact te hebben op maatschappelijke thema’s.”
Lees hier meer
Big Blue Productions
“We zijn een onafhankelijk boutique productiehuis, puur gericht op dramaseries. We maken ambitieuze series voor een breed publiek.”
Lees hier meer
Stepping Stone
“We onderscheiden ons door maatschappelijke thema’s toegankelijk te maken zonder onze inhoudelijke signatuur uit het oog te verliezen.”
Lees hier meer
Storytellers
“Tot nu toe zijn alle producties van Storytellers succesvol geweest en internationaal verkocht. Dat is omdat we groots durven te denken.”
Lees hier meer
Doxy Fixy
“Wij maken documentaires en fictie met de ambitie om ‘dezelfde’ inhoud in verschillende vormen en genres terug te laten komen.”
Lees hier meer
Bron: BM
Foto: Trevor Wirabangsa (Blow Up)