'Reclame Tele2 misleidend'
De strijd om de kabel-tv wordt opgevoerd: Ziggo en UPC dagen Tele2 voor de rechter. Ziggo noemt de campagne van de prijsvechter om kabelklanten te trekken ‘misleiding’. Tele2 kondigde twee weken geleden aan voor een schijntje kabeltelevisie te gaan aanbieden op het net van Ziggo en UPC.
Toezichthouder Opta dwong in 2008 af dat Ziggo en UPC hun kabelnet open moeten stellen voor derden die zelf geen infrastructuur hebben, maar wel analoge tv willen (weder)verkopen. Beleidsmakers denken daarmee meer concurrentie op de kabel te creëren en daarmee een betere prijs en kwaliteit voor de consument te bewerkstelligen.
Tele2 kondigde twee weken geleden als eerste nieuwkomer op spectaculaire wijze aan dat het bedrijf de kabel ging bestormen. Daarna volgde een campagne die volgens Ziggo suggereert dat alle gebruikers van de kabel, die nu nog bij Ziggo of UPC zitten, voor € 5 kunnen overstappen naar Tele2, en daar dezelfde diensten kunnen krijgen. Een woordvoerder van Ziggo geeft aan dat daar de schoen wringt: “Tele2 biedt in haar advertentiecampagne alléén analoge televisie via de kabel aan, zonder dat duidelijk te zeggen.”
Topman Marcel Nijhoff: “Als je alleen analoge televisie bij Tele2 afneemt, betaal je € 15 en geen € 5 voor 30 zenders. Bij ons is dat € 16,45. En dan krijg je bij ons ook nog eens 30 analoge plus 60 digitale zenders”. Nijhoff vervolgt: “Om wél voor omgerekend de breed geadverteerde € 5 in aanmerking te komen, dien je al je producten bij Tele2 afnemen, ook bellen, internetten en tv-kijken.”
UPC noemt de € 5-campagne ook ’te kort door de bocht’, en trekt daarom met Ziggo op. Tele2 laat weten verbaasd te zijn en wil verder niet op de zaak ingaan. Het geding dient vrijdag.
Bron: De Telegraaf