Recordgroei TV-reclamemarkt in eerste helft 2021
De TV-reclamemarkt laat een krachtig herstel zien in de eerste helft van het jaar. De markt voor spot- en non-spotbestedingen is uitgekomen op € 406 miljoen, een recordgroei van 32 procent.
Screenforce is positief over de verwachtingen voor de spotmarkt voor heel 2021 en voorspelt een groei van 20 procent tot 25 procent. In de eerste helft van dit jaar zijn alle vormen van TV-kijken gestegen. Dit heeft ertoe geleid dat de totale TV-schermtijd in de eerste helft is toegenomen van 206 naar 212 minuten, wat een groei van 3 procent impliceert. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2021 dat op 31 augustus is gepubliceerd.
De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2021 uitgekomen op € 406 miljoen. Waar de advertentiemarkt in de eerste helft van 2020 nog flink werd geraakt door de coronacrisis laat het in de eerste helft van 2021 een krachtig herstel zien met een groei van € 99 miljoen (+32%).
Spotreclamemarkt op hoogste niveau sinds zes jaar
De spotreclamemarkt is uitgekomen op € 363 miljoen in de eerste helft van 2021, het hoogste niveau van de afgelopen zes jaar. Zij groeide ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar met € 91 miljoen, oftewel 34 procent.
De groei van de spotreclamemarkt zit vooral in het tweede kwartaal, dat met 78 procent groeide. Deze groei was meer dan alleen een herstel van de daling in de tweede kwartaal van 2020 (-38 procent). De extra groei wordt veroorzaakt door de sportzomer met het EK voetbal in juni en door de economische groei. Nederlandse ondernemers passen zich snel aan de nieuwe realiteit aan met als gevolg een economie die zich vlot herstelt.
De non-spotbestedingen zijn in het eerste halfjaar uitgekomen op € 43 miljoen. Dit onderdeel laat een groei van maar liefst 20 procent zien, wat meer is dan een herstel van de daling in de eerste helft van 2020 (-11 procent).
Bron: Screenforce/BM