Reinout Oerlemans opent Dutch Media Week 2024
Dutch Media Week, het evenement waar de toekomst van de media centraal staat, trapt dit jaar bijzonder af. Op 30 september opent media-icoon Reinout Oerlemans de Business Days met een inspirerende keynote over de impact van nieuwe technologieën zoals AI op contentcreatie en de bredere media-industrie.
De Business Days, op 30 september en 2 oktober, zijn het platform voor professionals die op zoek zijn naar nieuwe inzichten en kansen in de snel veranderende mediawereld. Onder het thema Level Up! bieden deze dagen keynotes, workshops en paneldiscussies die inzicht geven in hoe technologie de media- en contentcreatie transformeert.
Opening door Reinout Oerlemans
Reinout Oerlemans, oprichter van Eyeworks en voorzitter van 3BMG, opent de eerste Business Day met een keynote waarin hij de kansen en uitdagingen van nieuwe technologieën, zoals AI, belicht. Oerlemans richtte in 2001 het productiebedrijf Eyeworks op, bekend van succesvolle programma’s als Flikken Maastricht en de Nationale IQ-Test. In 2014 verkocht hij Eyeworks aan Warner Bros, een deal die hem internationaal op de kaart zette. Tegenwoordig is hij actief als voorzitter en Chief Creative Officer van 3BMG (3 Ball Media Group), een internationaal productiebedrijf.
Naast Oerlemans delen tijdens de Future of Content Creation op 30 september diverse internationale experts hun visie op de toekomst van media, zoals Ezra Eeman (NPO), AI-kunstenaar Jeroen van der Most duikt in Innovative Storytelling, en sprekers als Nicole Yershon en Nicoletta Iacobacci behandelen de ethische aspecten van AI in een interactieve workshop. Kerrie Finch, Tanya Ponomareva (GoSpooky), en Lars Bastholm (The Scandinavian Creative AI Summit) delen hun inzichten over de integratie van XR en AI in mediacampagnes voor maximale impact.
Deze dag behandelt hoe technologieën zoals AI, VR en AR de manier waarop we media produceren en consumeren transformeren. Deze experts zullen vragen beantwoorden zoals: Wat zijn de verdienmodellen voor podcasts? Hoe verandert AI de rol van reclamemakers? Wat voor invloed hebben algoritmes op de consumptie van nieuws? komen aan bod. Deze dag staat in het teken van innovatieve contentmodellen, nieuwe programmaformats zoals virtual- en augmented reality, en de cross-overs tussen traditionele en nieuwe media.
Business Day: Building a Trusted Media Landscape
Op 2 oktober verschuift de focus naar het thema Building a Trusted Media Landscape. Deze dag staat in het teken van de groeiende invloed van Big Tech op de media. Hoe beïnvloeden dataverzameling en algoritmes de manier waarop nieuws wordt verspreid en geconsumeerd? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat het medialandschap betrouwbaar blijft in een tijdperk van desinformatie en manipulatie?
Maria Farrell laat zien hoe de ecologische principes toegepast kunnen worden op de digitale wereld om het internet te hervormen, terwijl Arno Otto (Stichting Nederlandse Datakluis) en Ian Forrester (BBC) ingaan op data-eigendom en de regie over je eigen gegevens. Irene Costera Meijer en Edmund Lauf (Commissariaat voor de Media) bespreken het vertrouwen in de journalistiek, en Gwenda Nielen (Tilt) en Julia Janssen bieden strategieën tegen manipulatie via algoritmen.
Karlijn Goossen (NPO) en Mark Veeningen (Talpa) presenteren de plannen van de Nieuwsgroep om het vertrouwen in media te versterken en Stichting Nederlandse Datakluis introduceert de live pilot van Jouw.id.
Tickets
Tickets voor de Business Days zijn verkrijgbaar voor € 75,- excl. BTW per dag en € 125,- voor beide dagen. Lezers van BM kunnen een korting krijgen van 10 procent via deze link. Bekijk het volledige programma hier.
Bron: Dutch Media Week/BM