SKO Jaaroverzicht 2022: Nederlander keek minder tv
De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag.
De TV Schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, bedroeg in 2022 181 minuten (3 uur en 1 minuut). Dit is 19 minuten minder dan in 2021. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het kijken naar bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).
De kijkcijfers van SKO zijn gebaseerd op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit niet in deze cijfers. Het herstel van de daling in kijktijd was in 2020 en 2021 met name ingegeven door corona en de bijbehorende maatregelen: men was meer aan huis gebonden en keek meer televisie. We zien nu weer de autonome daling van voor corona.
Marktaandelen zenders
De publieke omroepen behaalden in 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 38,0%. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,4% en de Talpa TV zenders 16,0%. In het avondtijdvak (18.00-24.00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 39,0%, de zenders van RTL Nederland 28,5% en de Talpa TV zenders 18,1%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, gedurende de dag was dit 26,0% en in de avond was dit 25,3%.
Meest bekeken programma’s
De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 wordt aangevoerd door de kwartfinale WK voetbal Nederland-Argentinië op 9 december 2022 met gemiddeld 5.629.000 kijkers. Dit programma realiseerde ook het hoogste totaal aantal kijkers met een bereik van 8.553.000 personen van 6 jaar en ouder. De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 exclusief sportprogramma’s wordt aangevoerd door de eerste uitzending van Wie is de Mol? op 1 januari met gemiddeld 3.996.000 kijkers.
Eind januari verschijnt het volledige SKO Jaarrapport. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2022, waaronder cijfers op doelgroepniveau.
Bron: SKO/BM