Strategische samenwerking TMG en Talpa
TMG wil een strategische samenwerking aangaan met Talpa om haar positie op het gebied van radio, tv en OTT verder te versterken. Deze samenwerking past bij de doelstelling van TMG om strategische partnerships met industry leaders aan te gaan.
Op het vlak van radio wordt een onderneming opgericht waar beide partijen hun huidige radioactiviteiten in onderbrengen. Op het gebied van tv neemt TMG deel in het huidig belang van Talpa in SBS. Door de connectie met de overige activiteiten van TMG zorgt dit voor toegang tot een compleet cross-mediaal aanbod. Door de samenwerking met Talpa profiteert TMG van de creativiteit en het ondernemerschap van Talpa en het vermogen om de TMG-content van woord naar beeld te brengen.
Talpa heeft bovendien ervaring met het ontwikkelen van interactieve, digitale en cross-mediale formats. Voor Talpa zijn de kracht van TMG op het gebied van de ontwikkeling van (journalistieke) content, sterke merken en het dagelijks bereik van miljoenen consumenten van belang. Beide partijen leveren kanalen, content, expertise en managementcapaciteiten. Als onderdeel van de strategische samenwerking levert TMG een cash-investering van 27 miljoen euro. In de komende weken wordt de principe overeenkomst die TMG en Talpa Holding hebben bereikt verder uitgewerkt.
Geert-Jan van der Snoek, CEO TMG: “Onze strategie is helder. Wij hebben eerder gezegd dat we strategische partners gaan zoeken om deze versneld in te vullen. Door deze voorgenomen samenwerking met Talpa zetten we een belangrijke stap in het realiseren van onze ambitie om de Nederlandse consument meer dan ooit op elk moment, 24/7, van relevante content te voorzien via ieder gewenst medium. Deze krachtenbundeling maakt het mogelijk om een uniek aanbod in de radiomarkt te brengen, met sterke, complementaire radiomerken. Ook zetten we een belangrijke stap in het Nederlandse tv-landschap, dat heel erg in beweging is. En verder verstevigen wij onze uitgangspositie in onze OTT-ontwikkeling, wat van belang is met het oog op ons voornemen om nog dit jaar twee OTT-zenders te lanceren. Dit is al met al een landmark deal voor het nieuwe TMG zoals wij dat voor ogen hebben.”
John de Mol: “Voor mij komt er met het nieuws vandaag veel samen. Als ontwikkelaar en producent van content zetten wij een stap die de positie van de radiobedrijven aanpast aan de huidige tijd. Radio vind ik het meest interessante medium dat er bestaat, het is interactief, dynamisch en altijd live en door de snelheid kan een adverteerder bij wijze van spreken binnen een uur op de radio zijn. Iedereen ziet mij wellicht als televisieman, maar mijn carrière ben ik begonnen bij de radio en dat is waar mijn hart ook nog steeds ligt. Door het verruimen van de eigendomsbeperking van de Nederlandse commerciële radio sinds 1 januari is de weg vrijgekomen voor de consolidatie van de radiosector en kunnen we onze droom waarmaken om een sterk radiobedrijf te creëren en de radiomerken Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, SLAM! in een radio-onderneming te laten samengaan. Gezamenlijk bereiken we hiermee zo’n 7,3 miljoen luisteraars per week. Meer dan ooit zullen we de profielen van de verschillende stations kunnen aanscherpen, zodat ze maximaal complementair zijn en het totale bereik groter wordt.”
In de komende maanden zal duidelijker worden welke consequenties de verschillende vormen van samenwerking tussen TMG en Talpa hebben voor de bestaande organisaties. TMG en Talpa verwachten medio tweede kwartaal hierover meer duidelijkheid te kunnen geven. De transactie is onder voorbehoud van goedkeuring van de bevoegde toezichthouders. De betrokken ondernemingsraden zijn inmiddels ingelicht en worden om advies gevraagd.
Bron: TMG/Broadcast Magazine