Sven Sauvé: “Nederland weet RTL heel goed te vinden”
“Het gaat onverminderd goed met RTL”, zegt Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland. “Vandaag heeft onze aandeelhouder RTL Group de halfjaarcijfers gepubliceerd en daarmee ook die van RTL Nederland. Naast mooie financiële resultaten tot nu toe, zien we vooral dat het publiek onze programma’s en platforms heel goed weet te vinden.”
“Zo steeg het aantal abonnees voor Videoland flink door naar maar liefst 1.449 miljoen en hebben onze tv-zenders met 32,5 procent over het eerste half jaar het hoogste kijkersaandeel van alle grote mediabedrijven in Nederland. Een dik compliment voor iedereen van Team RTL, onze makers, adverteerders en andere partners, maar vooral ook dank aan iedereen in Nederland die onze mix van top-entertainment en toegankelijke journalistiek zo weet te waarderen.”
De omzet van RTL Nederland steeg tijdens de eerste zes maanden van 2024 naar € 301 miljoen (dat was in de eerste helft van 2023: € 288 miljoen), en de Adjusted EBITA steeg naar € 83 miljoen (In het eerste half jaar van 2023: € 69 miljoen). Sauvé: “Deze goede cijfers zijn vooral te danken aan de stijging van het abonneebestand van Videoland, de verdere ontwikkeling van de abonnementsvormen van onze streamer, maar ook door de opbrengst van licenties van onze succesvolle tv-content.”
De programma’s die bijdroegen aan dit resultaat waren op Videoland de release van het eerste seizoen van de Videoland Original Máxima en nieuwe seizoenen van Echte Meisjes in de Jungle en Special Forces VIPS. Bij RTL 4 deden vooral Make Up Your Mind (34,5 procent), Winter Vol Liefde (28,6 procent) en Het Perfecte Plaatje Op Reis (27,5 procent) het heel goed. De kijkcijfers van de actualiteitenprogramma’s van RTL 4 in de vooravond waren ook in de eerste maanden van 2024 uitstekend, met Editie NL (32,0 procent), RTL Boulevard (31,7 procent) en RTL Nieuws (30,1 procent), allen in de doelgroep 25-54 jaar.
Sauvé besluit: “Hoewel we zien dat de algehele kijktijd naar lineaire zenders terugloopt, en dit voor uitdagingen op de tv- en reclamemarkt zorgt, zijn we vol vertrouwen over de tweede helft van dit jaar. Op RTL 4 loopt alweer enkele weken met veel succes het vierde seizoen van publiekslieveling B&B Vol Liefde en de abonnees van Videoland kunnen zich weer opmaken voor een flink pakket aan nieuwe series en programma’s. En met onze veelgebruikte apps RTL Nieuws & Entertainment en Buienradar houden we iedereen ook op de hoogte tijdens de vakantie. Mede namens Team RTL; nog een hele fijne zomer!”
Bron: RTL Nederland/BM