Televisiezenders zien reclame-inkomsten teruglopen
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2023 gegroeid met 3,5% tot € 6,03 miljard. In absolute bedragen noteerde ‘digital’ veruit de grootste groei met € 157 miljoen, een toename van 4,7%. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2023 dat Nielsen binnenkort publiceert.
Digital groeide absoluut gezien dus het hardst, bioscoop was relatief gezien de grootste stijger met een plus van 15,5%. Ook sponsoring met 12,5% en (D)OOH met 11% kenden een bijzonder goed jaar in 2023. Bij sponsoring was dat te danken aan toegenomen budgetten aan sportsponsoring, de stijging bij (D)OOH werd gedreven door de forse groei van bijna 25% van digitale objecten.
Bij radio stegen de bestedingen met 7,2%. Dat is ruim twee keer zo veel als het marktgemiddelde. Televisie kende een beduidend minder jaar in 2023 en zag de inkomsten uit reclame teruglopen met 5,6%. De daling van de lineaire kijktijd, het ontbreken van grote sportevenementen die altijd een positief effect hebben op de mediabestedingen en het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen halverwege het jaar speelden televisie parten in 2023.
Bron: Nielsen/BM