TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen
De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis van deze cijfers en de vooruitzichten voor de rest van het jaar, verwacht Screenforce dat de markt in 2024 tussen de 1 en 2% zal krimpen.
De TV-spotbestedingen daalden het eerste halfjaar met 4,1% en komen uit op € 374 miljoen. De non spotbestedingen stegen daarentegen met 2% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023 en komen uit op € 52 miljoen. De kijktijd van de lineaire TV-zenders lijkt langzaamaan te stabiliseren en daalt de eerste helft van 2024 met nog maar 1,5% naar 130 minuten per dag. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2024 dat op 3 september is gepubliceerd.
Alleen TV-spot daalt in eerste halfjaar
De TV-reclamemarkt komt in de eerste helft van dit jaar uit op € 426 miljoen aan investeringen, een daling van 3,3%. De bestedingen aan TV-reclame worden gerapporteerd in spot- en non-spotbestedingen. Deze bestedingen worden zowel via de lineaire TV-zenders gerealiseerd als via de online video platforms van de Screenforce exploitanten. Van deze vier categorieën laat alleen TV-spot een daling laat zien in het eerste halfjaar.
De exploitanten realiseren een groter deel van hun advertentie-omzetten via hun online video platforms. Het aandeel in de eerste helft van dit jaar uit is gekomen op 6% van de totale video bestedingen, wat een verdubbeling is ten opzichte van de eerste helft van 2016.
Bron: Screenforce/BM