Vertrek Römer-broers 'puur toeval'
Paul Römer die na vijftien is vertrokken bij Endemol International en broer Peter die sinds 1 november na twintig jaar Endemol Nederland heeft verlaten: zouden ze samen misschien snode plannen hebben? Paul Römer stond samen met John de Mol aan de wieg van Big Brother, dat uitgroeide tot een wereldwijd succes. In 2008 kreeg hij de functie van Global Head of Programming bij Endemol International, maar Römer gaf recentelijk aan dat “Endemol en ik een beetje uit elkaar zijn gegroeid. Ik voelde dat het mijn tijd was om iets anders te gaan doen.”
Dat ook broer Peter het bedrijf inmiddels heeft verlaten, noemt Paul Römer desgevraagd “volkomen toeval. Ik mag voorlopig geen concurrerende bezigheden ontwikkelen, dus een bedrijfje samen met Peter zit er even niet in. Tot eind van het jaar doe ik sowieso niets en daarna ga ik mij eens rustig beraden op de toekomst. Zeker iets met of rond televisie, maar wat precies weet ik nu nog niet.”
Peter Römer bevestigt de lezing van zijn broer. Met zijn vertrek komt een eind aan een twintigjarige verbintenis, die in het teken stond van televisiedrama. Dat begon in 1990, toen hij werd benoemd tot hoofd Drama bij het toenmalige John de Mol Produkties. Sinds de oprichting van Endemol Nederland zat Peter Römer in het management van de afdeling Scripted, de laatste jaren als Creative Director. Hij was grondlegger en scenarioschrijver van de televisieserie Baantjer en betrokken bij talloze andere succesvolle producties.
“Wat Paul zegt, klopt: puur toeval. Na twintig jaar in een voortdurend veranderend bedrijf zag ik een beetje op tegen nog meer management. Ik heb gekozen voor de inhoud, de creativiteit en in overleg met de directie besloten dat ik dat het beste weer op mijn eigen wijze kon gaan doen. De verhuizing (van Aalsmeer naar Amsterdam Zuid-Oost, red.) was een mooi moment daarvoor. Dat beantwoordt ook meteen de vraag wat ik ga doen: alles wat ik vroeger ook al de hele dag deed: bedenken, schrijven, uitvoeren. En door de ervaring van twintig jaar Endemol kan ik misschien ook hier en daar een adviesje kwijt…”
Bron: Broadcast Magazine