Voor wie er niét bij was, groeten uit Cannes
Content- en boardconsultant Ellen Danhof was dit jaar onder haar nieuwe label Frankly Ellen van de partij tijdens MIPCOM in Cannes. BM vroeg haar belevenissen als zelfstandig mediaprofessional met journalistieke roots te delen.
Hij sponsorde wat drankjes en bierviltjes voorzien van eigen bedrijfslogo tijdens de Holland Beach Party in Cannes, maar wordt instant ongemakkelijk als ie daar een vriendelijke reactie op krijgt. Zij bestuurt de publieke omroep en lobbyde met haar omroepdirecties een geringer bezuiniging voor elkaar dan bij aanvang gevreesd. Zijn agenda als kersverse publieke omroepdirecteur is bestuurlijker dan verwacht en zij zien kansen om hun recent voor miljoenen aan de Denen verkochte podcastbedrijf door te ontwikkelen tot ook een tv-bedrijf van formaat. Dit is slechts een greep uit de gesprekken én mensen die in Cannes de befaamde Holland Beach Party bezochten en gepland en ongepland mijn pad kruisten.
Als de zon laag boven zee begint te hangen, bewegen Nederlandse MIPCOM-gangers richting strandpaviljoen Plage Goeland. Geen verkeerde locatie om een dag vol zakelijke gesprekken – voor velen gevoerd op het befaamde New York New York-terras – af te pilsen. Zien en gezien worden, volgen wie met wie connect in een mediawereld die anno nu zowel in Hilversum als internationaal even inspirerend als uitdagend is.
Waar richt je als producent en omroep je pijlen wel en niet (meer) op omdat een dagelijkse praktijk de opbrengsten afgezet tegen investeringen in creatieve tijd niet meer rechtvaardigt? De verkoop staat onder druk, nieuwe generaties weten lineaire tv steeds moeizamer te vinden en de noodzakelijke beweging richting Digital First-modellen lijkt wereldwijd doorgedrongen. Maar: hoe voldoe je daaraan met een organisatie vol medewerkers van wie nog niet iederéen die financieel wel degelijk aanwezige urgentie voelt? En waarin veel makers bovendien graag blijven maken wat henzélf interesseert en enthousiasmeert.
Tonny Media
Wie het weet, mag het zeggen. Pepe Van de Kerkhof denkt het te weten. En heeft als producent/partner van Tonny Media dat onlangs voor miljoenen aan het Deense Podimo werd verkocht, recht van spreken: “Wij leren televisieproducenten en vooral omroepen om vanuit de consument te denken. Zíj bepalen waar ze hun aandacht aan besteden. Daar moet je op acteren. Via podcasts creëer je een directe lijn, een intieme band met diezelfde consument. Als luisteraar heb je echt het idee dat je bij onze mensen aan tafel zit. Een sense of belonging. Het idee dat je elk moment direct contact met ze kunt opnemen. Dat wordt versterkt doordat veel podcasts een reactiefunctie hebben. Dat past in de trend dat we tegenwoordig continu vermaakt willen worden. Een vriend willen die altijd binnen handbereik is.”
Het blijkt de 28-jarige Van de Kerkhof en medeaandeelhouders Sander Schimmelpenninck, Jaap Reesema, Titus van Dijk en Tim Niehe geen windeieren te leggen, de early adapt doelgroepbenadering die tijdens deze MIPCOM breder wordt gepredikt. Omroepen en producenten staan deze dagen back to back in zijn agenda gepland.
Een grote wereldhit
In de wandelgangen loop ik bijna tegen Roy Aalderink aan. Wie is toch deze man wiens productiebedrijf Concept Street behoorlijk aan de weg timmert? Tijdens het Televizier-Ring Gala was het bedrijf met Denkend aan Holland en De Augurkenkoning genomineerd en hun lijst aan lopende producties is lang. Waar droom je nog van als je zoveel al met succes gedaan hebt? “Van een grote wereldhit”, lacht Aalderink die tijdens de Holland Beach Party zijn bedrijfsnaam op alle bierviltjes liet drukken. Een sponsor die na een ‘wat sympathiek’ nog net niet de benen neemt. En ja, Aalderink is blij met het succes van zijn bedrijf, waar hij onlangs Hoofd Formatontwikkeling Robyn van Bosstraten als Manager Non fiction Benelux naar Netflix zag vertrekken. Een aderlating annex compliment voor de firma gezien de strenge selectie-eisen bij de wereldwijde streamer.
Jan Kootstra houdt ervan, daadwerkelijk contact maken en goede vragen stellen. Hij is samen met Martijn Krabbé founder van Wise Monkeys, het bedrijf dat succesvolle woontitels als Kopen zonder kijken en Uitstel van Executie produceert. Naast dit werk is Kootstra ook therapeut, weet NPO-bestuurder Frederieke Leeflang te vertellen. Het komt ons op een extra drankje te staan, hoogstpersoonlijk opgenomen en aangeleverd door de creatief producent annex therapeut.
Nagedacht
Ondertussen nemen we het publieke omroeplandschap door. Er is nogal wat gebeurd de laatste maanden, rond het publieke omroepbestel werden politiek de nodige houdbaarheidsvragen gesteld en de commissie-Van Geel adviseert in haar rapport de omroepen zichzelf te verenigen op efficiëntie en verdergaande samenwerking. Ook minder focus op de eigen positie, het ‘over de eigen schaduw heenstappen’ wordt letterlijk benoemd.
Einddoel is een zestal publieke omroepen met hieronder ‘redactie-omroepen’ waarvoor iets minder vaste vergaderzetels dan nu in het plan staan. Wat in Cannes opvalt, is dat over de afvaardiging van publieke omroep-collega’s goed lijkt te zijn nagedacht. Er is duidelijk scherp gekozen in wie dit jaar wel en niet naar Cannes mag dan wel moet. Dit zal om financiële, maar in toenemende mate ook duurzaamheidsredenen het geval zijn. Gevraagd naar de uitkomst van 100 miljoen bezuiniging op de publieke omroep die aanvankelijk politiek gezien hoger zou uitvallen, geeft Leeflang aan hier persoonlijk intensief aan te hebben gewerkt. En samen met college van omroepvoorzitters nog steeds, zo blijkt ook uit de agenda van en recente publicaties rond AVROTROS-directeur Taco Zimmerman.
Inwerktijd
Hij wordt in Cannes regelmatig op Joost Klein en diens wel of niet-deelname aan het komende Songfestival (inmiddels een definitief ‘nee’) aangesproken. Het schakelen tussen een persoonlijk gesprek en “Nu wordt het antwoord diplomatiek” gaat hem makkelijk af. Zijn nieuwe rol als omroepdirecteur is bestuurlijker en daarmee intensiever dan aanvankelijk verwacht. Wisselingen in een Raad van Toezicht, OR-vergaderingen, het politieke overleg met betrekking tot voor de sector broodnodige lobby en ongeplande zaken die op je pad komen: “Ik dacht dat de inwerktijd een half jaar zou bedragen, maar inmiddels sta ik mezelf toe er een jaar voor uit te trekken.” Zimmerman is gezien zijn ervaring aan beide kanten van de tafel als producent/ondernemer en publieke omroepbestuurder een veel aangesproken man. Met een charmante zwierigheid biedt hij een breed scala aan mensen oprecht luisterende oren en ziende ogen.
Ook Arnoud Verhage is in Cannes van de partij. Als senior consultant volgt hij onze sector op de voet. Het Van Rijn-rapport over grensoverschrijdend gedrag binnen de publieke omroep deed hem oprecht schrikken. Desalniettemin ervaart hij als relatieve buitenstaander de sfeer tijdens deze MIPCOM als ‘nuchter’ en aangenaam. Ontspannen bijna en ik geloof dat ik begrijp wat hij bedoelt. Al gebeurt het mij ook dat collega’s ineens als door een wesp gestoken met terugwerkende kracht reageren op bepaalde gebeurtenissen uit dit nog zichtbare nabije verleden.
Reorganisatie
De krappere budgetten binnen ons hele werkveld en een jaar zonder Olympische Spelen: ook facilitair bedrijf EMG maakt zich op voor magerder jaren en internationalisering. Dat doet het bedrijf onder leiding van zijn nieuwe CEO Bart De Maeyer en diens rechterhand Ralph ten Kate. Recent werd een reorganisatie doorgevoerd, een pijnlijke maatregel die concullega NEP eerder ook doorvoerde. De Maeyer pendelt tussen Vlaanderen waar hij met zijn gezin woont, en zijn directiebaan in Hilversum die van de oorspronkelijke drie dagen voor Nederland recent zijn opgelopen naar vijf. Zijn kantoor wisselde hij van de bovenste verdieping naar beneden, direct aansluitend op de werkvloer. Een veranderproces als dit vraagt een continue vinger aan de pols en aanspreekbaarheid op alle niveaus, blijkt de achterliggende gedachte hierbij.
Hedda Bruessing, Hoofd Mediazaken BNNVARA, en ondergetekende dineren aan een gezellige ronde tafel met Betteke Besselink en Jonathan Vermeulen, verantwoordelijk voor de sales bij NEP. Jonathan blijkt over een verfrissend autonome stijl te beschikken en vertelt dat hij – misschien wel juist daarom? – een goede relatie heeft met John de Mol. Zo goed zelfs, dat hij als een van de weinigen regelmatig persoonlijk met de mediatycoon aan tafel zit. In huis-tuin-en keukentaal uitleggend hoe AI werkt of over laatste technische hoogstandjes waarvan de vraag is of duurder en geavanceerder ook altijd beter is in een tijd dat er ook op de centen gelet moet worden.
Onderhoudend
Jonathan’s taal blijkt steevast helder en zonder fratsen. Meer diplomatie laat deze salesman graag aan andere NEP-collega’s over. Ook die zijn onderhoudend gezelschap, zo blijkt even later op straat bij de onder Nederlandse MIPCOM-bezoekers bekende Brown Sugar pub. Daar is inmiddels ook NEP CEO Arjan van Westerloo neergestreken. Naast hem staat senior 3Rivers-consultant Boudewijn Beusmans, met wie hij een directieverleden bij EndemolShine deelt.
Waar de een de ander qua leiderschap in de business firmness leerde, was dat vice versa de nodige sensitiviteit. De spontane, wederzijdse dankbetuiging is mooi en bijzonder om getuige van te mogen zijn. Uitspreken wat je op cruciale momenten in je carrière en leven aan elkaar hebt gehad, blijkt waardevol. Een goed en dankbaar moment voor mij om deze dag mee af te sluiten.
En wie volgend jaar ook van de partij wil zijn: noteer maandag 13 oktober maar vast in de agenda.
Ellen Danhof
Foto boven: Ellen Danhof in Cannes, met links historicus en universitair docent UvA Steven Schouten en senior consultant/lobbyist Arnoud Verhage
Op maandag 21 oktober 2024 organiseerde BM in Cannes weer de traditionele feestelijke samenkomst van de Nederlandse enclave: de Holland Beach Party. Nieuwsgierig naar de foto’s? Bekijk ze hier.