Warner Bros. Discovery bereikt door HBO Max een record in kijktijd voor de Olympische Spelen
De introductie van HBO Max, de vernieuwde streamingdienst van Warner Bros. Discovery, heeft de manier waarop kijkers de Olympische Spelen in Europa ervaren volledig veranderd.
Het totale aantal unieke streamingkijkers voor Parijs 2024 op de streamingplatforms van Warner Bros. Discovery heeft na slechts twee dagen al dat van de vorige zomerspelen overtroffen. Tijdens het openingsweekend zag Warner Bros. Discovery een nieuw record voor het dagelijkse aantal personen dat direct bij de dienst een abonnement afsluit in Europa, ruim boven de verwachtingen.
De Olympische Spelen in Parijs hebben nu al bijna één miljard minuten aan streamingtijd gegenereerd op de verschillende streamingplatformen – in Nederland is dat HBO Max, in andere Europese landen zijn dat Max en discovery+. Dat is meer dan zeven keer zoveel als op hetzelfde moment tijdens Tokio 2020 en al goed voor 75% van het totale aantal minuten van die Spelen. De tijd die mensen besteden aan de streamingdiensten is ook aanzienlijk gestegen, het gemiddelde aantal gekeken minuten per kijker is tot nu toe met 63% significant gestegen in vergelijking met Tokio 2020.
Vijf keer meer streamingkijkers hebben de Spelen gevolgd vergeleken met dezelfde periode van Tokio 2020. De lancering van streamingdienst HBO Max (in Nederland HBO Max, in Europa Max) is een belangrijke factor geweest in de groei van het aantal kijkers, goed voor 80% van het totale streamingpubliek tot nu toe. Zaterdag 27 juli zag Warner Bros. Discovery een recordaantal streamingkijkers voor de Olympische Spelen.
JB Perrette, CEO en President van Global Streaming & Games bij Warner Bros. Discovery: “De Olympische Spelen van Parijs 2024 zijn fantastisch van start gegaan en de recente uitrol van (HBO) Max in Europa zorgt voor record kijkcijfers. De krachtige en unieke combinatie van premium films en scripted content, het beste van real-life entertainment en vele van de grootste evenementen in de internationale sport brengen meer mensen naar (HBO) Max en zorgen ervoor dat ze langer betrokken zijn. We zijn nog maar net begonnen en kijken er naar uit om dit succes voort te zetten.”
Gijs Poortman, Head of Eurosport Nederland: “Als Home of the Olympics proberen we een zo breed mogelijk doelgroep te bereiken via zoveel mogelijke manieren. Voor het eerst is HBO Max nu de plek waar je als kijker álle momenten kunt zien en daar krijgen we ook hier in Nederland ontzettend veel positieve reacties op van onze kijkers en abonnees. Uiteraard door het feit dat je zelf kunt bepalen welke sport je kijkt en deze van het begin tot einde kunt volgen.”
“En mocht je toch iets gemist hebben, voorziet het avondprogramma Bonne Nuit Paris een perfecte samenvatting van de hoogtepunten van de dag. Onze Medaille Matties Nesim & Fraasie geven weer een hele andere en verfrissende blik op de Spelen en daarmee zijn we er voor de jongere generatie. Onze experts Jip van den Bos en Ranomi Kromowidjodjo worden ook erg goed ontvangen. Als ex-olympiër weet Ranomi als geen ander hoe de sporters zich daar voelen. Ze stelt verfrissende vragen en brengt het olympische gevoel perfect over. We kijken uit naar wat de rest van Olympische Spelen ons gaat brengen.”
Ook lineair success
De gemiddelde lineaire kijkcijfers van Eurosport zijn in alle grote markten gestegen in vergelijking met Tokio 2020 en zijn tot nu toe met 98% toegenomen tijdens de Spelen, wat tegen de trend ingaat van een daling in de totale lineaire tv-kijktijd van de afgelopen jaren.
Er zijn veel lokale hoogtepunten van de openingsdagen van de Olympische Spelen, zo ook voor Nederland. De handbalwedstrijd tussen Nederland en Angola op donderdag 25 juli 2024 behoort tot de Top 30 best bekeken Eurosport 1 uitzendingen ooit, met gemiddeld 342.950 kijkers (allen 6+). Zowel zaterdag als zondag heeft Eurosport 1 meer dan 1 miljoen personen bereikt.
De Olympische Spelen duren tot en met de sluitingsceremonie op zondag 11 augustus 2024. Voor het eerst georganiseerd door Warner Bros. Discovery, worden de Olympische Spelen van Parijs 2024 uitgezonden in bijna 50 markten en in 19 talen op HBO Max, Max, discovery+ en via Eurosport op lineaire televisie.
Bron: Warner Bros. Discovery/BM