Boek over Lex Harding, invloedrijk media-ondernemer
Over Lex Harding verschijnt woensdag het boek Lex Harding – 50 jaar media en popcultuur. Lex Harding is niet alleen een legendarische dj bij Radio Veronica, maar ook een invloedrijk media-ondernemer. In dit boek, geschreven door Ton van der Lee, vertelt hij voor het eerst – en voor het laatst – zijn verhaal.
Het is een onthullende en persoonlijke terugblik op een carrière die inmiddels vijf decennia beslaat. Met succesvolle ups, maar ook de onvermijdelijke downs. Vanaf het midden van de jaren zestig gaf Lex Harding in zijn radioprogramma’s aan naar welke muziek het publiek moest luisteren en waarom. Hij werd in korte tijd een van de beeldbepalende figuren binnen de Nederlandse popcultuur.
Lex Harding was niet alleen vele jaren de populairste discjockey van Nederland, maar maakte ook de Veronica Omroeporganisatie, samen met Rob Out, tot ‘s lands grootste omroep. Hij was de man achter legendarische muziekprogramma’s als Countdown en Nederland Muziekland. Met RTL Véronique gaf Harding het startsein voor commerciële televisie in ons land. Hij stond bovendien aan de wieg van Sky Radio en Radio 538, startte videoclipzender TMF, was eigenaar van dancezender Slam!FM en de oprichter van de Stichting Top 40. Hij deed nog veel, veel meer en groeide zo uit tot een van de meest succesvolle media-ondernemers van ons land.
In het boek vertelt hij over de vijftig jaar waarin hij voor en achter de schermen actief was in de Nederlandse popwereld en in de media. Hij gunt ons zo een brede inkijk in de ontwikkelingen binnen de wereld van media en muziek. En passant trakteert hij ons op verhalen over popfenomenen als Herman Brood, Doe Maar, Tina Turner, de Beach Boys en Mick Jagger. Ook is hij niet bang over zijn persoonlijke leven te vertellen. Naast Harding komen ook sleutelfiguren uit diens carrière aan het woord, zoals Erik de Zwart, Tineke de Nooij, Adam Curry, Wessel van Diepen en Rob Stenders.
Bron: Libris/BM
ISBN: 97890 8975 653 4