2 Miljoen Likes
Mensen die me goed kennen, horen me vaker spreken over Legends of Gaming. Ik hou er niet zo van om constant te praten over hetzelfde, maar ik kan gewoon niet anders dan er (ook hier) weer over te beginnen, de constante doorontwikkeling van dit format verveelt namelijk nooit.
Voor de mensen die mij of het project niet kennen, even wat achtergrondinfo. Drie jaar geleden lanceerden mijn collega’s van de digital unit EndemolShine Beyond Engeland (may it rest in peace) het online format Legends of Gaming op een nieuw YouTube kanaal. Ze brachten acht YouTube gamers (dit zijn gasten die vooral goed kunnen entertainen en niet per definitie goed kunnen gamen) bij elkaar in een kleine studio.
Ze konden punten verdienen door game challenges te winnen en streden om de titel The Legend of Gaming. Dat wilde ik ook in Nederland, dus belde ik Enzo Knol (grootste YouTube entertainer met een gaming achtergrond) en zat ik een paar weken later bij hem op de bank. Hij vond het vet. En dat is belangrijk. Tuurlijk wordt hij betaald voor zijn deelname, maar echt succes krijg je alleen als de mensen met wie je werkt het ook echt gaaf vinden en er 100% achter gaan staan. Samen stelden we de crew samen, en ik zocht er partners bij (boks KPN & Samsung) om het project te lanceren.
Nu, twee jaar en 200 video’s later, staan we op dik 52 miljoen (branded content) views en 2 miljoen likes. Nul betaalde views (op een paid view kun je ook niet liken, daarom extra trots op die laatste KPI). Na het tweede seizoen te hebben afgesloten met een live event in een Pathé bioscoop met 300 uitzinnige fans start vandaag weer een nieuw hoofdstuk: een spin-off serie i.s.m. de Efteling.
Acht weken lang is de Efteling het strijdtoneel van vier YouTube Gamers in Legends of Gaming presents Masters of Minecraft. En weer is het spannend. De eerste draaidag, de aankondiging, de eerste video, het produceren van de finale, de reacties van kijkers. Het is altijd maar weer afwachten hoe het wordt ontvangen door de fans.
We kijken uit naar vanmiddag 16.00 uur. Het succes (views), het sentiment (likes & comments), de originaliteit (trending) en dat alles realtime per minuut. Dat is de kick van content anno 2018. Refresh. Refresh. Refresh.
Frank de Wit
Hoofd EndemolShine Beyond
De week van Frank de Wit
-
ΜaandagHieperdepiep!
-
DinsdagTv of online?
-
Woensdag2 Miljoen Likes
-
DonderdagAgenda Top 5
-
VrijdagVan Week naar Weekend