Het belang van muziek
Muziek is belangrijk voor een merk en voor een onderneming. Voor een winkel, en zeker voor de horeca. Muziek is sfeerbepalend en mensen vinden het fijn als er muziek te horen is. Stel je een restaurant of café maar eens voor zonder muziek. Of een uitvaart waar geen muziek te horen is, of een werkplek zonder muziek. Kortom, muziek heeft waarde en dat belichten we steeds beter uit richting onze partners.
Mijn afdeling adviseert en sluit dergelijke licenties voor muziekgebruik af met ondernemers en legt uit wat er met de vergoeding gebeurt. We proberen het afsluiten zo gemakkelijk mogelijk te maken, evenals het doorgeven van het gebruikte repertoire. Steeds vaker kunnen we dankzij marktsegmentatie en efficiëntie ook maatwerk bieden, zodat licenties goed aansluiten op de wensen en situatie van het bedrijf en de markt.
Om te kijken wat onze klanten graag willen, is er nu een klantonderzoek gaande en stellen we ons vaker op als partner. De afgelopen coronaperiode was niet makkelijk voor onze leden, maar ook niet voor ondernemers. Uit solidariteit hebben wij vanuit Buma/Stemra het initiatief genomen voor een gesprek met brancheorganisaties over een compensatie ten aanzien van de vergoedingen die de ondernemer ons betaalt voor het gebruik van muziek.
Zij, de brancheorganisaties en ondernemers, realiseerden zich dat ook de culturele sector on-hold was gezet en dat onze leden geen optredens konden geven en het dus ook zwaar hadden. Dat wederzijdse begrip voor elkaars ellendige situatie heeft zakelijk heel fijn uitgepakt en biedt grond van vertrouwen voor de toekomst.
Henk Rosendal
Manager Zakelijk, Mechanisch en Horeca