Achtbanen, modeshows en re-integreren
Mensen vragen vaak: “Waar gaat de Virtual Reality (VR)-industrie naar toe?”. Heel flauw antwoord ik dan met de wedervraag: “Waar gaat de video-industrie heen?”, of radio, of lineaire TV? Ik zeg niet dat het een stomme vraag is, maar de formulering mag wat mij betreft anders.
Er bestaat namelijk wel degelijk een VR-industrie, of beter XR (daarover morgen meer). Maar dat is vaak niet waar deze nieuwsgierigen op doelen. In de zogenaamde VR-industrie zijn er bedrijven die camera’s en headsets ontwikkelen. Je hebt verschillende partijen die distributie mogelijk maken. En je hebt bedrijven – zoals wij – die content ontwikkelen voor dit medium.
Lang verhaal kort, de VR-industrie bestaat en er is veel over te vertellen. Maar zeg nu eerlijk, horen jullie liever een verhaal over hoe een camjo zijn camera uitkiest of zijn wij benieuwd naar het verhaal dat met die camera gedraaid wordt? Ik gok dat laatste.
In de laatste jaren is een breed scala aan toepassingen ontwikkeld. Van ‘misselijkmakende’ achtbaanritjes tot medische trainingen. Van virtuele modeshows tot en met applicaties die ex-gedetineerde jongeren helpen re-integreren. Niet iedere applicatie is een succesverhaal. De kunst van het maken van een goede ervaring zit deels in het loslaten van oude formats en hun bijbehorende regels.
Natuurlijk kun je besluiten om de aftermovie van een festival in 360 graden te filmen. Maar wat voegt dat toe in vergelijking met een traditionele aftermovie? Je distributie wordt lastiger en je levert op dit moment nog steeds in op resolutie. Echter, wanneer je de kijker door VR face-to-face brengt met hun favoriete artiesten óp dat festival, dan heb je iets bereikt wat met traditionelere media niet mogelijk is. Dat is wel de moeite waard.
Gelukkig zijn steeds meer partijen, merken en bureaus zich hiervan bewust. En lijken wij eindelijk af te zijn van de ‘gimmick’-toepassingen. Maar wat voor type VR-ervaringen komen daarvoor in de plaats dan? Voor wie is het wel interessant? Tja, dat is voor vele partijen toch nog steeds een kwestie van experimenteren.
Gelukkig wordt dat weer aangemoedigd door bijvoorbeeld IDFA (International Documentary Festival Amsterdam). Daar ga ik vandaag langs om een paar van de geselecteerde ‘Immersive Non-Fiction’ ervaringen bekijken. Daarover en wat ik wél kan vertellen over de toekomst van VR morgen meer.
Anneliene van den Boom
Creative & Virtual Reality Director
Master of Arts in Media Innovation
De week van Anneliene Van den Boom
-
ΜaandagJong geleerd
-
DinsdagAchtbanen, modeshows en re-integreren
-
WoensdagTermen en toekomstbeelden
-
DonderdagReality check
-
VrijdagLeren innoveren