Advertentie-innovatie
We weten allemaal dat men erg graag naar reclame op televisie kijkt, toch? Gistermiddag had ik een interessante innovatie-sessie waarin we verschillende onderdelen van video-advertenties bespraken.
De laatste maanden, misschien wel het laatste jaar, zijn er steeds meer mediabedrijven die experimenteren met het tonen van advertenties als onderdeel van hun dienstverlening. Netflix biedt sinds iets meer dan een jaar een goedkoper abonnement waarbij je ook advertenties te zien krijgt en Amazon heeft aan het begin van dit jaar een vergelijkbaar abonnement uitgerold. Het is een duidelijke trend die zich naar steeds meer streamingdiensten vertaalt.
Advertenties en video zijn al sinds jaar en dag met elkaar verbonden. We kennen allemaal de bekende reclameblokken tussen de film of tv-programma’s op ‘normale’ televisie. Een vergelijkbare manier van televisiekijken, ‘FAST’ (Free Ad-supported Streaming Television), groeit nu met name enorm in Amerika. In plaats van te zappen zoals je gewend bent met een kastje naast de televisie, zap je nu op vergelijkbare manier door de kanalen van de tv zelf heen. Zo heb je een dienst met kanalen van LG, van Samsung en van Philips. Ze bieden allemaal de standaard ’tv-zapmanier’ van kijken aan, met een sterke focus op het tonen van reclame.
Waar ik het tijdens mijn meeting vooral over had, is hoe we méér kunnen doen dan alleen video-advertenties tonen. Zeker op het grote scherm is er weinig tot geen interactiviteit met advertenties. Op je telefoon klik je heel gemakkelijk op de video-advertentie en word je meegenomen naar een website met meer informatie. Dat lukt natuurlijk niet op smart tv’s. Je hebt te dealen met een groot scherm, waar je geen website op kunt openen en natuurlijk is er ook nog het feit dat interactie alleen mogelijk is met een afstandsbediening. Tijdens de meeting hebben we veel interessante mogelijkheden besproken, dingen waar we de komende tijd flink op los kunnen innoveren!
Ook hier geldt hetzelfde als waar ik gisteren al over schreef. Meedenken met onze klanten is één van de dingen waar ik ontzettend veel plezier uit haal. En daarbij is innovatie een enorm belangrijk punt. Je kunt wel simpelweg ‘ja’ en ‘amen’ zeggen, maar onze klanten en partners zijn veel meer geholpen door actief mee te denken. Door zelf suggesties te doen, door innovatie, door nieuwe dingen te proberen.
Matthijs Langendijk
Solutions Architect Media Services bij Triple
De week van Matthijs Langendijk
-
ΜaandagFormule 1-frustraties
-
DinsdagAdvertentie-innovatie
-
WoensdagAbonnementsmoeheid
-
DonderdagKruisbestuiving
-
VrijdagAfstand nemen