Afrikaans avontuur
Vandaag is de laatste dag van de beurs. Omdat het hier drie uur later is, ben ik vroeg opgestaan om met Luc Frantzen (CFO) te overleggen over het nieuwe FCCE productiekantoor in Nairobi, Kenia.
Sinds een aantal maanden heeft FCCE namelijk ook een eigen zender: Scoop Network. Omdat we jaarlijks meer dan 700 uur content produceren hebben we anderhalf jaar geleden besloten om in gebieden, waar we geen of weinig klanten hebben, de content via een eigen zender aan te bieden. De internationale feed gaat reeds naar een aantal territoria maar recent hebben we een overeenkomst gesloten met Econet en zal de zender in achttien Afrikaanse landen te zien zijn.
Maar om dat contract te krijgen, moeten we de content wel lokaliseren. Concreet betekent dat we wekelijks twaalf magazines moeten voorzien van een nieuwe lokale voice over, dat we dagelijks een lokaal geproduceerd entertainment nieuwsprogramma maken en wekelijks nog een aantal lokale producties. Productioneel betekent dat zowel in Amsterdam als in Nairobi veel werk.
In de komende maanden zullen we een lokaal team gaan opleiden in het sourcen en verwerken van lokale content. Daarbij richten we een studio en regie in voor de opname van het dagelijkse nieuws. Alles wordt voortdurend gecontroleerd door het team in Amsterdam. Om een en ander in goede banen te leiden hebben we Hans Bosscher gevraagd om de algemene leiding op zich te nemen in Kenia. En zelfs met de jarenlange ervaring van Hans in Kenia blijkt dat een behoorlijke klus.
Ook hier in Dubai vindt men de mogelijkheid om een hele zender aan te passen een interessante optie. Er zijn in het doelgebied namelijk een aantal zeer dominante spelers en diverse partijen hebben behoefte aan een alternatief. Wellicht moeten we binnenkort dus ook de zender in het Egyptisch en of Arabisch aanleveren. Voor die lokalisatie zoeken we dan wel een lokale partner.
Dinsdag einde dag was de uitreiking van de Arabic Format Accelerator Awards. We hebben uiteindelijk besloten vijf prijzen uit te rijken. Het beste import format is Koreaans: Fantastic Duo waarbij fans door middel van een app met hun favoriete zanger een duet kunnen zingen en de beste worden in de studio gevraagd voor een soort battle. Als format zeer goed aan te passen aan iedere lokale markt. De interessantste winnaar voor mij was dus inderdaad een format van een kleine lokale zender waarbij socials en talent scouting op een hele leuke manier zijn gecombineerd. FCCE Distributie zal het format tijdens MIPTV (re-)presenteren.
Justus Verkerk
Chief Executive Officer FCCE
De week van Justus Verkerk
-
ΜaandagTrendsetting in Dubai
-
DinsdagLokalisering
-
WoensdagAfrikaans avontuur
-
DonderdagDuitsland
-
VrijdagOscars pool