Alles is content
Alles is content. De jocks bij 100% NL hebben mij dit talloze malen horen zeggen. Ik wil ze daarmee triggeren, ze bewustmaken dat verhalen om je heen zwemmen als zeehonden in het zwembad van Pieterburen. Wat zien ze om zich heen? Waar moeten ze om lachen? Wat verbaast ze, wat irriteert ze?
Dit kan in alles zitten. Filet americain verpakt als leverworst, waarvan het plastic met de blote handen in geen eeuwigheid los te krijgen is. Het kan de buurvrouw zijn die in de buurtapp een foto stuurt van een paar verdwaalde takken met de opmerking ‘voor in het dossier’. Het kan de ontdekking zijn dat je altijd het koude stukje van je kussen opzoekt als je gaat slapen. Het kan zelfs de social talk op een klassieke kringverjaardag zijn, waar ik gisteren mijn ‘De Week Van’ mee begon.
Goede contentmakers hebben een intern contentradartje. Je hoort, ziet of leest een verhaal en denkt meteen: is dit herkenbaar? Is het een anekdote die mensen navertellen bij het koffiezetapparaat? Of is het gewoon een sterke grap? Met de komst van visual radio wordt dit steeds belangrijker.
Juist op digitale kanalen willen mensen vermaakt worden. Het liefst kort en snel. Dan is ineens dat leuke fragment van die radiojock, gefilmd met de camera’s in de studio, perfecte content voor het Instagram-kanaal van 100% NL.
Dat is een andere manier van content aanvliegen. Voor een dj die zich focust op zijn radioprogramma is dat soms even wennen. Content gemaakt voor de radio kan met een creatieve draai soms ook geschikt gemaakt worden voor onze website of ons Instagram-kanaal. Het is fantastisch om als contentbedenker en contentmaker dagelijks creatieve bruggen te slaan tussen radio en digitaal. Om de bezoekersaantallen van álle kanalen van 100% NL gestaag te zien groeien.
Om dit werk goed te kunnen doen, moet ik buiten de lijntjes durven denken. Ik stel me daarom nú voor. Niet op maandag, niet aan het begin van mijn ‘De Week Van’, maar op dinsdag, in de laatste alinea.
Mijn naam is Guido de Graaf. Ik ben Creative Lead bij 100% NL. Ik ben hier creatief verantwoordelijk voor nagenoeg alles. Moet er iets bedacht worden, dan haak ik aan. Van grote stationsacties tot social inhakers. Ik ben altijd bezig om leuke items en ideeën te bedenken voor de shows bij 100% NL. Mijn contentradartje staat 24/7 aan.
Guido de Graaf
Creative Lead 100% NL
De week van Guido de Graaf
-
ΜaandagSocial talk
-
DinsdagAlles is content
-
WoensdagOmmetje
-
DonderdagEerste moves op Prince
-
VrijdagDe Positivo’s