Are You The One
Gisteren mocht ik weer een vliegtuig nemen in richting Las Palmas, de hoofdstad van Gran Canaria. We zitten aan het einde van de opnames van Ex on the Beach voor de UK. De opstart had ik al bij mogen wonen en het team heeft het zoals gewoonlijk goed onder controle, ik kon met een gerust gevoel terug naar Amsterdam voor de andere producties.
In augustus gaat Fremantle Italië met ITV Studios Nederland – wederom een bijzonder mooie samenwerking – naar de Canarische eilanden voor hun allereerste seizoen van het reality datingprogramma Are You The One. Het verhaal is simpel; 20 jongens en meisjes in een villa, en van die 20 horen er 10 bij elkaar. Maar zij weten niet wie bij wie hoort en hebben twee weken om dat samen uit te zoeken, voor een gezamenlijke geldprijs. Enter de vraag of je voor geld of liefde gaat.
Onze Italiaanse collega’s komen de villa, de ongelooflijk goed opgezette regie, techniek en de locaties bekijken op het eiland. Daarnaast komen Paramount collega’s uit Latijns Amerika (van die andere Paramount HUB) ook langs om te kijken hoe wij het in Europa doen. Kortom; afsluiten van de UK editie, Italië laten zien wat ze straks te wachten staat en HUB ervaringen uitwisselen met de collega’s… Combineren voor de efficiëntie en tijd om weer te vliegen.
Het productieteam ter plaatse slaapt in een fijn crewhotel, die gedurende de opnames en voor alle komende exclusief voor ons is. Ik vind het fijn om daar te zitten. Zo weet je wat er speelt, zie je wat er gebeurt en kan je snel schakelen met de dienstdoende inhoudelijke en productionele leads.
Op de avond van aankomst gaan we echter uit eten met de delegatie voor de HUB om elkaar goed te leren kennen en de plannen voor de komende 2,5 dag door te nemen. Er staat nogal wat op de planning. Het is een leuke groep, de gesprekken gaan prima en dat geeft me de gelegenheid om met mijn Paramount collega’s vanuit Colombia en Miami te praten over hun HUB uitdagingen. Want die zijn er uiteraard altijd, sommige zijn gelijk, sommige zijn echt cultureel verschillend. Interessant en leerzaam.
Op vrijdag is het ‘de dag van de grand tour’. We laten onze gasten de villa zien, bovenop een berg op Gran Canaria. De rit er naartoe is adembenemend, iedere keer weer. We bespreken de techniek-opties van de camera’s, de domes, audio. Vragen worden gesteld, notities worden gemaakt. Als de Engelse productie net de laatste interviews er op heeft zitten, kan de nieuwe groep snel door de villa om daar alles toch van dichtbij te bekijken. Er volgen nog wat strand- en locatiebezoeken, gesprekken met de cateraar, de hotel-eigenaren, en de dag vliegt voorbij. Verkenningsbezoek lijkt soms discutabel, maar na twee dagen merk je dat de visie en de plannen toch beter vorm krijgen. En als dat uiteindelijk bijdraagt aan de uitkomst en het succes van de productie, dan heeft het zeker nut.
Tussendoor nog een viewing, wat mails en een paar belletjes. Dat is dan wel weer een voordeel van Covid en remote of hybride werken… men is niet anders gewend, en alles gaat gewoon door, ook in Amsterdam. En dat lukt dan ook prima, gelukkig zijn de dagen lang.
In de avond staan er nog wat locatiebezoeken en een overleg gepland. Maar ergens rond 22.00 uur haak ik af, want er mogen weer wrap-party’s gehouden worden. En die van Engeland is vanavond, er mag gevierd worden na 2,5 week hard werken op een stoffig eiland met palmbomen. Engelsen, Nederlanders, Belgen, Spanjaarden… ze zijn één familie geworden. They have made it, en wat hebben ze het weer goed gedaan. We proosten en doen een dansje voor de ontlading. Zoals het hoort, en omdat het kan.
Marlin Mastenbroek
Head of Productions Northern Europe bij Paramount