Artikel 13: Wat het gaat betekenen
Het doodvonnis voor internet is getekend. In de Europese Unie is een akkoord bereikt over de nieuwe privacywet met daarin het beruchte artikel 13. Die zorgt ervoor dat grote platforms als YouTube, Facebook en Twitter verantwoordelijk zijn voor de schending van auteursrechten.
Waarschijnlijk met als gevolg dat er strenge zogenaamde uploadfilters komen. Er moet nog gestemd worden, maar het ziet er slecht uit. Het betekent: geen memes meer. Zodra je een meme op Facebook probeert te zetten, krijg je straks een melding van het feit dat er een copyright op zit. Ook met terugwerkende kracht zullen bestaande memes van platforms weggefilterd worden.
Het betekent ook: Geen reviews en recaps meer. Ik heb YouTube vaker nodig voor samenvattingen van seizoenen Game of Thrones dan me lief is. Na twee afleveringen Game of Thrones ben ik het altijd alweer kwijt. Maar zelfs als het volgens de wet wel mag omdat je je beroept op citaatrecht, worden die video’s dan door YouTube straks geblokkeerd. Het is maar goed dat Game of Thrones ermee ophoudt, want dat was echt geen doen geweest.
Het betekent ook: geen gifjes meer op Twitter. En dit is toch wel een van mijn grootste angsten, want dit betekent het einde van mijn hobby tv-gifjes maken. Een gifje van de dooie blik van Anouk naar Lil’ Kleine? Mag niet. Een gifje van een in elkaar stortende taart bij Heel Holland Bakt? Mag niet. Een gifje van geile Boer Geert die weer een lekker snoepje van 21 voorbij ziet lopen? Mag niet. Legendarische tv-momenten worden vastgelegd in gifjes. Dat wordt ons nu ontnomen.
Het betekent ook: Het einde van YouTube en Dumpert als verzamelplek van de grootste virals aller tijden. Het lijkt me dus zaak om met zijn allen in opstand te komen tegen de doodstraf van het internet. In april vind een laatste parlementaire stemming plaats. Laten we hopen dat er een way out is voor het vrije internet.
Daan Jongen
Journalist Nieuwe Media
De week van Daan Jongen
-
ΜaandagArtikel 13: Wat het gaat betekenen
-
DinsdagVerantwoordelijkheid van social bereik
-
WoensdagSchijnverantwoordelijkheid & fake news
-
DonderdagDrie redenen waarom Twitter relevant zal blijven
-
VrijdagNieuwe data