Authenticiteit is overrated
Gisteren sloot ik mijn blog af met dat social inmiddels onmisbaar is in de mediamix. Toen ik RauwCC, toen nog Rauw Concept Consultancy geheten, in 2010 oprichtte als eenmanszaak was ik daar al van overtuigd.
Ik zag veel communicatieafdelingen worstelen met het ‘nieuwe’ fenomeen social media. Die moesten ineens de dialoog aangaan met hun klanten in plaats van alleen maar veilig zenden. Nu, elf jaar later, wordt overigens alleen maar meer gezonden en adviseren wij onze opdrachtgevers om toch vooral te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit in de contentkalenders.
Maar goed, in 2010 was de ongeschreven regel: social media moeten authentiek zijn en je social mediakanalen beheren moet je vooral zelf doen. Nou, daar ben je dan mooi klaar mee als communicatiemedewerker. Nog meer werk erbij en hoe doe je dat dan?
Ik ontwikkelde hiervoor het RauwCC Social Media Abonnement. Binnen een of twee uurtjes per werkdag verzorgde ik de content en het communitymanagement voor bedrijven. Tweetje hier, Facebook-update daar en af en toe een blog op de website of een video op YouTube. Zonder strategie mooie en relevante content maken. Op z’n Rotterdamst. Destijds deed ik dat nog allemaal zelf, maar al snel kon ik hiervoor collega’s aannemen. Specialisten en niet ‘Jack of all trades’ zoals ikzelf.
En zo ontstond RauwCC het social mediabureau. En in de basis zijn we dat nog steeds, al hebben we ons inmiddels ontwikkeld tot ‘creative agency met een focus op premium content’. Wat gewoon betekent dat we voornamelijk B2B-bedrijven en overheidsorganisaties helpen met hun online positionering en voor hen de content maken die ze écht (nog) niet zelf kunnen maken. Inmiddels wel met een heldere strategie als basis, en communitymanagement doen we ook nog steeds. Omdat wel duidelijk is dat social écht een vak apart is en je dat niet zomaar op het bordje van een willekeurige communicatiemedewerker kunt gooien.
Zelf loop ik graag op de troepen vooruit en doordat ik inmiddels een ijzersterk team om me heen heb, kan dat ook steeds vaker. En zo gebeurde het dat eind 2019 Esther Olofsson, Nederlands eerste échte virtuele influencer het ‘levenslicht’ zag. Esther is voor ons het summum van storytelling. Maar net als in 2010 hoor ik ook op deze nieuwe contentvorm kritische geluiden wat betreft authenticiteit. Daarover morgen meer.
Maarten Reijgersberg
#eindbaas RauwCC
De week van Maarten Reijgersberg
-
ΜaandagIs het nu alweer maandag?!
-
DinsdagTerug in de tijd
-
WoensdagSocial in the mix
-
DonderdagAuthenticiteit is overrated
-
VrijdagSynthetische toekomst