Big Brands, Powerful IP and the Shared Universe
Toen voormalig Disney CEO Bob Iger achtereenvolgens Pixar, Marvel en Lucasfilm kocht, kon dat binnen de industrie rekenen op veel fronsende wenkbrauwen. Hoe ging hij dergelijke gigantische investeringen ooit laten renderen?
Inmiddels weten we dat de vele miljarden die Iger aan de merken uitgaf eigenlijk een schijntje te noemen zijn. De Disney-baas zag als een van de weinigen dat krachtige merken als Toy Story, Iron Man en Star Wars niet alleen goud in de bioscopen en op lunchtrommels garandeerden, maar ook eindeloze mogelijkheden zouden bieden voor de explosief groeiende streamingmarkt.
Wat Disney als geen ander mediaconglomeraat tot een kunst heeft verheven, is het ‘delven’ van de content library. Creatieve teams zoomen in op secundaire karakters en verhaallijnen uit de originele films en bouwen daar een compleet nieuwe wereld omheen die – en dit is cruciaal – altijd onderdeel blijft van het grotere ‘moedermerk’.
Je hoeft de Disney+ app maar op te starten en je wordt overspoeld met talloze Star Wars spin-offs en Marvel-karakters met hun eigen on demand-series. Het is dan ook niet zo gek dat ook voor de andere streamingreuzen de jacht op powerful, marketable Intellectual Property de allerhoogste prioriteit geniet.
Amazon kocht filmstudio MGM voor de enorme catalogus, maar ook om bijvoorbeeld een serie rondom het Rocky-karakter Ivan Drago te maken – om nog maar te zwijgen over de mogelijkheden op het gebied van James Bond. Warner Bros. Discovery zal de komende jaren eindeloos series en films ontwikkelen rondom hun Harry Potter, Game of Thrones en DC properties.
Relatieve nieuwkomer SkyShowtime heeft in potentie misschien nog wel de beste kaarten in handen – reken er maar op dat uit dit samenwerkingsverband tussen Paramount en Comcast (Universal) talloze serieversies van geliefde films voortkomen. Ook Netflix – de enige speler zonder historisch gevormde library – zet hele duidelijk stappen op het gebied van Big Brands en Shared Universe, getuige de plannen voor Stranger Things en de acquisitie van Rian Johnson’s Knives Out.
En dan is er natuurlijk nog sport, de ultieme ‘subscriber incentive’. Viaplay speelt daar slim op in met de Formule 1-rechten, maar ook kickboksen, wellicht ooit de Olympische Spelen en natuurlijk voetbal zijn immens populaire evenementen die een streamer gegarandeerd abonnees gaan opleveren. De conclusie is duidelijk: wil je de consument voor je winnen in deze tijden van vrijwel ongelimiteerd contentaanbod, dan zal je als platform met iets moet komen dat enerzijds volstrekt uniek en exclusief is, en anderzijds genoeg ingebouwde naamsbekendheid en populariteit heeft om initiële interesse te wekken.
Een cynischer mens dan ik zou zich beklagen over het gebrek aan originaliteit en lef, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik me gewoon echt verheug op series als het van The Godfather afgeleide The Offer op SkyShowtime en het jeugdsentimentele Willow op Disney+. Uiteindelijk wint de consument, in mijn optiek.
Robin Logjes
Content Director Original Productions M7 (a CANAL+ Group Company)
De week van Robin Logjes
-
ΜaandagZo veel zien
-
DinsdagLe roi est mort, vive le roi!
-
WoensdagBig Brands, Powerful IP and the Shared Universe
-
DonderdagTalent
-
VrijdagDilemma