Carl Lunenborg
2019 - week 06

Birgit

Ik woon en werk (deels) in Duitsland. Prima te doen. Der, die, das, dem, den en des zijn inmiddels stevig verankerd in beide hersenhelften.

De keuze voor een verblijfsvergunning bij de oosterburen ontstond toen ik hoorde dat Duitsland nog flinke stappen moest maken in de online wereld. “Jullie in Holland lopen minstens een jaar op ons voor”, zei een Duitse kennis jaloers. Kansen te over, vandaar mijn sprongetje oostwaarts.

Nadat Frau Merkel de digitalisering in 2017 promoveerde op de politieke agenda, ging er een zucht van verlichting door de republiek. Jetzt geht’s los, schwing die Hufe. En dat gebeurt ook. Waar ik er vier jaar geleden in winkels nog verbijsterd achter kwam dat ik er alleen contant kon betalen, verschijnen nu stapsgewijs de eerste contactloze pinapparaten.

Dat de meeste, vooral oudere cassières nog niet helemaal weten hoe dat precies werkt, vergeef ik hen. Dat de kaartautomaten in sommige regiotreinen geen verbinding maken in een stukje online niemandsland: kwestie van tijd. Dat veel Duitse senioren nog wars zijn van dat digitale gedoe en onverstoord hun 1 en 2 eurocentjes uittellen bij de kassa: over een tijdje gaan ook zij wel overstag.

Vrolijk en hoopvol werd ik onlangs van Birgit, de jonge blondine achter de kassa van een lokale Rewe-supermarkt. Die verrukt was dat ze eindelijk kon laten zien hoe zij moeiteloos omgaat met contactloos betalen en mij in haar beste Nederlands een fijne avond wenste. Nederlands? “Ja, wij leren uw taal tegenwoordig op school”, zei ze trots. “Ik hoop heel veel te leren van Hollanders over digitale dingen. En ik kijk ook soms op YouTube naar stukjes Nederlandse televisie. Toll.”

Op slag hield ik van Birgit. Ze is het zichtbare voorbeeld van gretige nieuwsgierigheid naar wat zich buiten de bondsgrenzen afspeelt en daarvan wil profiteren – waarbij digitale uitwisseling voor de hand ligt. Birgit past daarom goed in enkele conclusies in het boek ‘Waarom we ineens van de Duitsers houden (en zij daar zelf van schrikken)’ van Merlijn Schoonenboom: een aanrader om te ontdekken hoe jonge oosterburen onder meer het web gebruiken om nieuwe werelden in te stappen.

Carl Lunenborg
Managing partner e-Intelligence.nl