CANNESERIES
Het verschil tussen MIPTV en MIPCOM? Het wat flauwe maar wel ware antwoord op die vraag luidde jarenlang dat de ene televisiebeurs in Cannes zich voltrok in april en de andere in oktober. En dat traditiegetrouw meer Nederlanders/Europeanen zich daar in het voorjaar laten zien dan in de herfst, maar dat was dan ook wel zo’n beetje het belangrijkste onderscheid.
Maar de laatste vijf, zes jaar is daarin verandering gekomen. Waar MIPTV steeds minder bezoekers/deelnemers trekt – dit voorjaar waren de gangen in het Palais des Festivals angstig stil en leeg en stond de teller op circa 10.000 bezoekers – daar mag MIPCOM zich verheugen in een stijgende populariteit en relevantie. Die disbalans baart de organisatie (Reed MIDEM) en de stad natuurlijk zorgen, want van zo’n fijne melkkoe die al ruim 50 jaar bestaat, neem je niet graag afscheid.
Er moest dus wat gebeuren en men denkt dat te hebben gevonden in CANNESERIES, een nieuw internationaal festival dat ‘een platform wil zijn voor de beste series ter wereld op alle schermen’. Het evenement moet MIPTV in april volgend jaar weer een boost geven en een beetje de grandeur en uitstraling geven van het befaamde Filmfestival in Cannes. De Deense actrice Sidse Babett Knudsen (Borgen, Westworld) is alvast gestrikt als uithangbord.
CANNESERIES kent vijf elementen. Addict biedt een reeks screenings voor het grote publiek en masterclasses, Digital richt de focus op short-form series, voor de Official Competition worden tien internationale series geselecteerd, In Development is een creatief forum en dan zijn er nog drie grote screenings buiten competitie. Bovendien wordt het initiatief CANNESERIES Institute gelanceerd, waarbij acht Franse en internationale schrijvers een paar weken werken aan een pilot script voor een serie. Het beste project krijgt financiële steun van Canal+, dat de afsluitende galaceremonie op 11 april ook live zal uitzenden.
De Fransen, met David Lisnard voorop, de hippe burgemeester van Cannes, hopen vurig dat MIPTV zo voor de stad behouden kan blijven. En wij hopen dat met hen, zodat we straks ook weer een Holland Beach Party kunnen bouwen…
Jeroen te Nuijl
Hoofdredacteur BM