Clubhouse, de nieuwe ‘social’ hype?
Pak even je telefoon en kijk even bij ‘schermtijd’. En, schrik je? Of valt dat wel mee? Ik schrok vanmorgen wel, ik kreeg de melding: schermtijd gemiddeld 3 uur en 22 minuten per dag. Oei…
De ontdekking van het nieuwe platform Clubhouse deze week zal mijn schermtijd vast niet reduceren. Clubhouse is een nieuw social mediaplatform ontwikkeld in Silicon Valley door Paul Davison en Rohan Seth (ex-Google). In december 2020 gestart met 3500 man en in 1 maand tijd al gegroeid naar 600.000 accounts.
In Amerika zijn dus al behoorlijk wat liefhebbers van Clubhouse en er wordt veel online over geschreven. Langzamerhand hoor ik ook van mensen uit mijn omgeving dat zij ervan gehoord hebben. Het meest opmerkelijke van Clubhouse: er is geen beeld maar alleen geluid en deelnemen is nog exclusief.
Het voelt een beetje alsof je een live podcast of radioshow kunt bijwonen en mee mag praten. Oftewel alsof je deel uitmaakt van een gesprek met onbekende anderen uit de hele wereld, waarin je als je dat wilt zelf ook je mond kunt opendoen. Alleen meeluisteren is ook een optie en er is een speciale knop leave quietly waarmee je geruisloos het gesprek ook weer kunt verlaten.
Dit lijkt me een bijzondere optie voor radio- en podcastmakers om op deze manier je audiocontent een extra boost te geven. Er zijn legio mogelijkheden. Zo worden de audities voor de US tour van de musical Dreamgirls via Clubhouse gehouden.
Deelname is nog vrij exclusief, Clubhouse draait in Beta en een profiel starten kan alleen als je door een ander lid van de community wordt uitgenodigd. Je mag als nieuw lid maar twee andere personen uitnodigen. Het lijkt Gmail wel in de early days… Lucky me, gisteren ontving ik via een van mijn studenten een invite.
Als je bent ingelogd, vind je allerlei clubs (virtuele spreekkamers) op basis van de interessegebieden die je zelf aangeeft. De clubs hebben namen als Deep Talk Positive Mindset, Pressclub, The Legacy Think Tank, We The Future, Podcast Masters, et cetera.
Per club leidt een host het gesprek en je kunt reageren door je hand op te steken en je live te mengen in het gesprek. Het gaat om je stem en om de inhoud, niet om het beeld want niemand kan je zien. Ik heb even geprobeerd om aan een gesprek over positiviteit deel te nemen, maar het voelt nog een beetje alsof ik aan de deur van de buren stiekem sta mee te luisteren.
Terwijl ik wat rond scroll, vind ik de accounts van Madame Vice President (Kamala Harris), Boris Johnson en Angela Merkel, maar geen Mark Rutte of Hugo de Jonge. Het aantal Nederlandse accounts lijkt nog vrij beperkt op dit moment, maar dat is vast een kwestie van tijd.
In deze tijden van videobellen lijkt Clubhouse een mooi alternatief. Ik blijf nog even meeluisteren met AllDayDreaming Radio en hoor productive beats en inderdaad, het is fijne muziek om bij te werken. Aan de slag!
Rachel de Wit
Docent en Branche Manager Media – Fontys Academy for Creative Industries Tilburg
Podcastmaker en oprichter van De Podcast Producent (De MINI-Cast)
Lid van de Raad van Advies van Broadcast Magazine Young
De week van Rachel de Wit
-
ΜaandagVerschil maken
-
DinsdagDragons’ Den online
-
WoensdagRadio, it’s a kind of magic…
-
DonderdagAllemaal aan de podcast
-
VrijdagClubhouse, de nieuwe ‘social’ hype?