Raja Felgata en Khalid Ouaziz
Creative directors Mr & Mrs Oasis
2020 - week 38

Communities

We staan als creatief mediabureau voor een spannende periode; we gaan één van onze merken en platforms na tien jaar rebranden. De Kleurrijke Top 100, die iedereen ondertussen kent als de meest inclusieve lijst die we hebben in Nederland, wordt vanaf vandaag De Community Top 100.

‘Waarom zou je na tien jaar je naam veranderen?!’ horen we jullie denken. Don’t change a winning team! Maar we hebben er wel een beetje over nagedacht, omdat de kern van onze boodschap hetzelfde blijft; representatie in alle lagen van de samenleving en met een top 100, het zichtbaar maken van verschillende leiders uit verschillende communities.

Kleurrijk is een prima woord, net als diversiteit, maar vanuit ons perspectief niet meer dekkend voor de grote maatschappelijke veranderingen anno nu. De roep om sociale gelijkheid, representatie, LGBTQIA+ acceptatie, de BLM-movement en bijbehorende kritische generaties: we staan met z’n allen voor een shift in de samenleving. Een shift in perceptie en in denkpatronen, we eisen in alle lagen van de samenleving gelijkwaardigheid.

De Community Top 100 bestaat als beweging tien jaar, a decade of diversity. Al dekt ook het woord ‘diversiteit’ niet altijd de lading als het gaat om (sociale)gelijkwaardigheid, leiderschap en representatie. Diversiteit is in de praktijk helaas een vrijblijvend woord geworden waarbij (media) bedrijven en organisaties in hun beleid te vaak culturele diversiteit uit het oog verliezen en/of te weinig concrete actie hierop laten volgen.

Organisaties voeren gesprekken, brengen statements naar buiten en natuurlijk is de dialoog aangaan belangrijk, maar actie en geïntegreerd beleid is beter. Iftars zijn leuk en verbindend en posts over Pride en Keti Koti zijn noodzakelijk, maar wat gebeurt er verder het hele jaar door? Inclusie, representatie en gelijkwaardige behandeling, daar gaat het om.

Wij creëren vanuit De Community Top 100 content die het verhaal vertelt van verschillende communities en waarbij wij zelf de keuze hebben welke verhalen we vertellen en vooral hoe we dat doen. Met cultuursensitieve context en zonder stereotyperingen. Onze narrative terugclaimen en eigen verhalen vertellen, waarbij wij mensen uit onze communities in de jaarlijkse Community Top 100 uitlichten.

Informatiepandemonium
We leven in een digitaal tijdperk waarbij hashtags, trending topics en talkshowoorlogen online worden uitgevochten en belangrijker worden gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn. Informatiepandemonium online, namen en shamen met als gevolg een cancel culture, we missen de verbinding en de verdieping. We missen context die verloren gaat in de snelheid van het populisme en die aan kracht verliest in de win om het hoogste woord.

Het gaat om mensen, echte mensen met een verhaal. Verhalen met impact en vooral: verhalen die verteld worden door de eigen community. Men lijkt door deze informatiestroom de realiteit uit het oog te verliezen in deze COVID-19-crisis, maar de meerderheid van de samenleving is zoekende naar positieve verbinding en zoekt elkaar (online) op door het verschil te maken met community stories en impact. Online discussies over complottheorieën daargelaten.

Omdat gelijkheid niet voor iedereen is weggelegd, omdat een juiste representatie in de media en in onze samenleving nog geen feit is en omdat racisme anno 2020 ook een pandemie is die we als maatschappij hopelijk snel samen zullen overwinnen.

Raja Felgata & Khalid Ouaziz
Creative directors Mr & Mrs Oasis

Platforms zijn onder andere:
De Community Top 100
FATIMA

De week van Raja Felgata en Khalid Ouaziz

Creative directors Mr & Mrs Oasis
2020 - week 38