Content Hub
Iedere week reis ik met de ICE naar Keulen. Eén van mijn klanten is SUPER RTL, de grootste kids- en familiezender van Duitsland. Heerlijk om met de trein te gaan, ik heb alle tijd om me voor te bereiden, te lezen en ondertussen word ik bijgepraat door NPO Radio 1, BNR of luister ik naar een inspirerende podcast.
SUPER RTL is één van de eerste zenders die grootschalig inzet op het veranderende kijkgedrag van de doelgroep. Ze transformeren momenteel hun zenders naar een Content Hub met als doel: aanwezig zijn voor hun huidige en komende kijkers op elk apparaat. Ze hebben mij gevraagd om mee te denken en te kijken naar het gehele proces. Daarnaast ontwikkel ik een aantal nieuwe 360 formats.
Kijkcijfers september
Birgit Guth, Head of Insights & Analytics SUPER RTL, bespreekt de cijfers van de maand september. SUPER RTL is de meest bekeken zender met een marktaandeel van 21,1%. De publieke omroep staat met KiKa (17,9%) op nummer 2, gevolgd door Disney Channel met 13%. Nickelodeon is met 6,3% de kleinste kinderzender in Duitsland.
Naast kijkcijfers ligt de focus op de resultaten van de Content Hub. De verspreiding van content op eigen en externe online/mobiele platforms slaat aan. Het aantal maandelijkse views is, in vergelijking met begin dit jaar, meer dan verdubbeld. Televisie is voorlopig nog de belangrijkste speler, maar door het snelgroeiend aantal clicks op online/mobiele content en games zal tv over een paar jaar niet meer de belangrijkste, maar één van de spelers zijn. Het maximale uit deze transformatie halen op alle kanalen is één van mijn belangrijkste doelen.
Bratwurst
De lunches bij SUPER RTL zijn Duits. Vorige week was het ‘Der Tag der Bratwurst’: verse braadworst, curry, frietjes en zuurkool. Ik had een lunch met Dirk Smidt van de afdeling Licensing, een groot liefhebber van Bratwurst. SUPER RTL is een belangrijke speler op de Duitse markt met onder andere het agentschap van Paw Patrol, Peppa Pig en alle DreamWorks series zoals Dragons. Ze zijn op zoek naar mogelijkheden voor het ontwikkelen van eigen IP en we gaan samen de strategie bepalen.
MIPTV
MIPTV was twee weken geleden en de talk of Cannes was natuurlijk Disney+. Met zijn wereldwijde platform koopt Disney+ momenteel heel veel content op voor hoge prijzen. Ideaal voor content eigenaren op het eerste gezicht, maar er zijn ook risico’s. DreamWorks verkocht een aantal jaren geleden alle nieuwe content voor veel geld aan Netflix.
Maar Netflix verkoopt abonnementen en geen commercials. Daardoor viel niet alleen de bekendheid van hun content terug, maar zakten ook de inkomsten uit merchandising razendsnel in. Dit heeft DreamWorks snel opgelost door series ook aan lokale zenders te verkopen.
Met de wetenschap dat Disney+ alle aandacht geeft aan hun eigen properties, simpelweg omdat hier de meeste winst mee te behalen is, moet je je als content eigenaar afvragen of je de vaak jarenlange relatie met lokale zenders moet opgeven voor het snelle geld.
Daan van Leeuwen
Content Broker & expert kids- en familie-entertainment