Content maximalisatie
De toenemende honger naar content van platforms en zenders biedt nieuwe kansen voor content eigenaren. Ik sprak eerder deze week al over een producent, die de distributie zelf wil gaan doen. Dat is tegenwoordig zoveel eenvoudiger, simpelweg omdat er zoveel meer kanalen zijn dan voorheen die allemaal op zoek zijn naar content.
Daarnaast kun je als content eigenaar een YouTubekanaal of een eigen zender starten waarmee de hele wereld letterlijk aan je voeten kan liggen. Ik adviseer content eigenaren dan ook om goed na te denken over hun content beheer zodat ze het potentieel van hun content maximaal kunnen inzetten.
Aan de platformzijde zijn ook volop kansen om bijvoorbeeld met eigen content of die van derden een niche doelgroep te bedienen. New Faith Network (NFN) is een OTT-platform van het Nederlandse Dutch Channels. NFN richt zich op de christelijke gemeenschap en groeit bijzonder snel, omdat het in een behoefte voorziet van een specifieke groep. De content bij NFN bestaat uit een aantal religieuze programma’s, eigen producties en daarnaast passende nationale en internationale films en series.
Een andere interessante niche is de sportvisser die via Sportvisserij Nederland bediend wordt met VisTV. De meer dan 500.000 visaktehouders vormen weliswaar een kleinere groep, maar wel een trouwe en bovendien zeer geïnteresseerd in alles wat met vissen te maken heeft. De content van VisTV bestaat in tegenstelling tot NFN bijna helemaal uit lokaal geproduceerde content die op verschillende platforms wordt uitgezonden. Hun kanaal uitbreiden met andere content is essentieel om de doelgroep te blijven verrassen.
Content maximalisatie is echter breder dan het aankopen van content of verkopen van programma’s of formats. Content maximalisatie gaat over het grotere geheel: wat is het doel van je content, van het platform, hoe draagt het bij aan het merk, wat is de strategie, op welk verdienmodel wordt ingezet, et cetera. Door je vervolgens in te leven in de kijker, te spelen met de content, na te denken over de plaatsing en het creëren van relevante content events blijf je de kijker verrassen. Dit lijkt nog het meest op het bekende ‘programming & scheduling’ van traditionele zenders en omroepen.
In beperkte mate wordt dit ook al toegepast bij VOD-platforms enYouTubekanalen. Denk maar aan StukTV of Enzo Knol en ook Netflix start met het wekelijks programmeren van series zoals Pose, in plaats van de serie in één keer vrij te geven. Maar de potentie van scheduling en programming op OTT- en YouTubekanalen is nog lang niet op waarde geschat en uitgediept.
Een ander onderdeel binnen content maximalisatie is het vergroten van de ‘discoverability’ van de content. Bij de ‘discoverability’ is het de kunst om de kijker niet te laten verdrinken in het grote aanbod. Iedereen die Netflix of Videoland heeft, moet dit gevoel herkennen en aan de aanbiederskant weten ze dit maar al te goed. ‘Discoverability’ van de content is op diverse manieren in te zetten en varieert per doelgroep of content genre.
Content maximalisatie geeft een platform of kanaal een meerwaarde en betrekt de kijker waardoor een abonnee minder snel afhaakt. Niet onbelangrijk, want behouden is nog altijd een stuk minder kostbaar dan werven. Tot morgen,
Daan van Leeuwen
Content Broker & expert kids- en familie-entertainment
De week van Daan van Leeuwen
-
ΜaandagIn de klei met kids
-
DinsdagContent Hub
-
WoensdagGratis data!
-
DonderdagContent maximalisatie
-
VrijdagGet together