Creativiteit > Data (1/2)
Woensdag breekt de week altijd zo lekker zodat ik altijd weer aan Jiskefet moet denken. We hadden een grote discussie over data en creativiteit. Dit stuk gaat dan ook over 2 dagen heen omdat het in de kern zo belangrijk is wat wij allemaal doen iedere dag weer…
Als je op dit moment geen zin hebt in een algemene media beschouwing zou ik niet verder lezen. Want dit gaat puur een stuk zijn over hoe makkelijk het is om consolidatie en algemene trends te voorspellen.
Neem het gehele lineaire televisie landschap. Toen Netflix begon met Subscription Video On Demand (SVOD) werd het bulk kijken van series en films digitaal gemaakt. Echter was dit natuurlijk niet nieuw want je kon altijd al ‘box sets’ kopen; het werd alleen maar (toch geweldig briljant) digitaal gemaakt. Techniek werd toegevoegd aan traditionele media en maakte dit mogelijk.
Waar ik ook even vanaf wil is dat mensen zeggen dat door het gebruik van kijkers data Netflix groot is geworden door digitale(!!) kijkcijfers te pakken en daarop de nieuwe series te baseren.
Wellicht is dat nu het geval (Netflix: 59.07% in het rood dit jaar) maar bij het bestellen van de eerste Netflix Originals (House of Cards (2013), Orange Is The New Black (2013), Narcos (2015) een jaar na de lancering in Europa (2012) was er nooit zoveel big data beschikbaar om de keuze voor die series te maken. Zeker omdat House of Cards al aangekondigd werd in maart 2011 zonder dat Netflix al wijd gelanceerd was.
“Wat wil je nou allemaal zeggen Arun met al deze leuke feitjes? Gaat dit nog ergens heen?” Ik wil het punt gaan maken dat een goede serie, goede film of goed format altijd in de kern gebaseerd moet zijn op de mening van creatieve en ondernemende geesten. En ik hoor het in ieder mediabedrijf na een paar biertjes. Dat dingen alleen maar werken als het idee gebaseerd of ondersteund is met feiten.
Als dat zo zou zijn… waren we allemaal toch multi-miljonair? Geen enkel product zou meer floppen, iedere film zou te gek zijn voor iedereen en we hebben het perfecte leven.
Dat is natuurlijk niet zo; als de bestellingen van House of Cards door Netflix (op papier ‘een langzaam politiek drama’) waarbij we met z’n allen fan zijn van de slechterik in het verhaal! Of denk aan Game of Thrones door HBO (op papier/boeken ‘een gruwelijk vrouw-onvriendelijk incestueus verkrachtings-drama met draken’) maar de populairste serie ooit waar hele families samen naar keken.
De mensen die destijds dit besteld hebben samen met de producers zijn de echte helden in de media wereld. Zij staken hun nek uit voorbij hun CFO, Commerciële Afdeling en Supervisory Board om dit voor elkaar te krijgen.
Want als je alleen maar afgaat op data… dan krijg je alleen maar producten met elementen waarvan we het bestaan al kennen; en dus nooit wat nieuws.
Arun Maljaars
Managing Director AnyMoment Media Group/Dutchess Media
De week van Arun Maljaars
-
ΜaandagTomorrow
-
DinsdagTrends
-
WoensdagCreativiteit > Data (1/2)
-
DonderdagCreativiteit > Data (2/2)