Creativiteit > Data (2/2)
Tuurlijk moet er iets van data zijn dat je weet wie je doelgroep is etc. Maar de mensen die daadwerkelijk aangenomen zijn om nieuwe content te bestellen (en ik heb een aantal internationale voorbeelden op de platform hoofdkantoren) worden gek van de data en bewijsmateriaal die zij moeten aanleveren bij hun board of directors om een nieuwe serie of format te mogen bestellen.
Terwijl altijd de vraag is “Ik wil een succes serie of format dat ons op de kaart zet!” en dan even later in het proces “Ja we doen het toch niet want er was te weinig over het onderwerp te vinden of het is nog te niche.” De ironie spat daar natuurlijk vanaf… er is geen data te vinden over een trend dat wellicht nieuw gaat zijn (e.g. Big Brother of Sex And The City) en een heel nieuw genre maakt.
En dit is niet alleen in media zo; het is hetzelfde bij de electronica giganten. Sinds Steve Jobs overleden is heeft Apple 0,0 innovatie gebracht. Maar dan ook echt niks. Geen enkel nieuw product… oh sorry! Vijf verschillende oplaad kabeltjes in 4 jaar… dat was ik vergeten…
Dat Tim Cook de omzet van Apple verdubbeld heeft sinds Steve Jobs overleden is… is gewoon… nou ik weet eigenlijk niet wat het antwoord daarop is. Het antwoord is wellicht te vinden in de actie van Samsung; zij lanceren hun producten op dezelfde dag als Apple doet – en vragen zich nu hardop af wanneer Apple komt met een scherm dat kan vouwen.
Geen idee of dat nuttig of beter is; het is in ieder geval innovatie en techniek waar we iets aan kunnen hebben in de toekomst.
Terug naar de content; tuurlijk gaat Netflix dit verliezen nu alle echte content giganten zoals WB/HBO/Discovery, Disney+ en Comcast/Showtime/Viacom nu de rechten van hun IP-series en films terugtrekken en op hun eigen service gooien.
Echte entertainment bedrijven zoals Disney en WB/HBO doen dit al bijna honderd jaar; het zit in hun bloed, hun DNA. Die hebben geen data nodig om nieuwe series en figuren te bedenken… ze zijn creatief genoeg om een nieuwe trend te maken.
En daar profiteren we allemaal weer van… Zoals Steve Jobs zei: “Here’s to the crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers, the round pegs in the square holes…”:
Arun Maljaars
Managing Director AnyMoment Media Group/Dutchess Media
De week van Arun Maljaars
-
ΜaandagTomorrow
-
DinsdagTrends
-
WoensdagCreativiteit > Data (1/2)
-
DonderdagCreativiteit > Data (2/2)