Cult
Net las ik dat de ANWB zich heeft teruggetrokken uit mijn lievelingsprogramma We zijn er bijna! En dit zeg ik echt zonder sarcasme. Net als Het Familiediner en De Rijdende Rechter (Visser en Reid) is het mijn lievelingsprogramma.
En met mij van vele andere leeftijdsgenoten. Natuurlijk spreken deze programma’s de mensen aan voor wie ze bedoeld zijn (45-65>) maar er zit ook een grote groep jongeren die deze programma’s domweg cult vinden. Ik moet bekennen dat ik de exacte minutenanalyse en doelgroeprapporten van deze programma’s niet heb gezien, maar We zijn er bijna staat bijvoorbeeld gewoon op nummer 9 in de VOD top 10 van juli én augustus! (bron: SKO) Wat aangeeft dat mensen dit programma daadwerkelijk terugkijken. En we weten welke doelgroep het meest aan VOD doet…
Wat is er nu bijzonder aan een zooitje rondtrekkende bejaarden? Niks! En dat is het nou juist. Een volle 46 minuten is het een oase van kabbelende televisie. Potje pindakaas mee in de camper, rondje wandelen, kerkje bezoeken en de meegebrachte piepers schillen. Geweldig!
Natuurlijk zag ik dat de eindredacteur van het programma zei dat het niet te bedoeling is om mensen voor gek te zetten, maar de meeste mensen in onze branche zien wel dat een aantal shots en onderwerpen ook anders hadden gekund. Een geweldig voorbeeld was de oudere man met zijn keyboard en zijn buurman met de geluidsrecorder vorig jaar… Gewoon cult.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat we ons werk of onszelf af en toe misschien wel te serieus nemen. Ook wij bij INSIGHT TV hebben daar een tijd last van gehad. Bij het zoeken naar onze identiteit als nieuwe zender zijn naar mijn mening de eerste programma’s gemaakt met een te serieuze inslag, geen humor en een zware toon. Samen met collega executive producer Frank Le Mair proberen we daar sinds een jaar verandering in te brengen. Meer humor, zelfreflectie en gekkigheid erin, ook bij de wat serieuzere programma’s.
En ook dat zien we terug in wat wordt gekeken op onze lineaire zenders, streaming service en social media engagement. Lineaire kijkcijfers zijn allang niet meer zaligmakend. Een combinatie van lineair kijken, (S)VOD kijken en social media engagement is belangrijker. Zeker voor onze doelgroep. Gespecialiseerde bedrijven zoals Parrot Analytics zijn huisleverancier voor deze rapporten richting Netflix, HBO en A+E Networks. Met miljoenen datapunten kun je bekijken hoe daadwerkelijk op een programma wordt gereageerd. Wat ook direct de samenwerking met adverteerders makkelijker maakt omdat het een ‘360 graden ervaring’ wordt, waar bijvoorbeeld Monster Energy (Coca-Cola Company) op zoek naar is.
Samen met onze digital director Natalie Boot hebben we dagelijks contact met alle digitale platforms die op dit moment een eigen direct to consumer video service aan het creëren zijn. Dat is van Samsung met een TV Plus service, via Amazon en zelfs Intel tot aan de Playstation 4K. En dan allemaal op internationaal niveau, met name gericht op de doelgroep 20-34. Niet omdat de oudere doelgroep niet interessant is, want die zijn veel koopkrachtiger, maar om nu een connectie te maken en mee te groeien met deze mensen als de bejaardenberg er niet meer is.
Iedereen in deze mediawereld is op zoek naar hoogwaardige kwaliteit om zijn of haar platform aantrekkelijk te maken voor de consument. Wanneer je als bedrijf open staat voor internationale invloeden kunnen (vooral de onafhankelijke) producenten hiervan profiteren. En wendbare start-ups zoals INSIGHT TV gelukkig ook. Tot ziens!
Arun Maljaars
Global Content Strategy Manager INSIGHT TV