Daar sta je dan met je witte paard op de Croisette…
Wat een week. Allereerst een diep, diepe buiging aan al die schrijvers, wat een werk, wat een vak! Chapeau! Er is nog zo veel meer wat ik zou willen delen, dus de belofte van de programmatic insights zit er nog lang niet op. Maar met mijn laatste blog in het verschiet, is het voor komende week ergens beter zo, want voor mijn schoonheidsslaapuren komt dit bloggen zeker niet ten goede.
Wat betreft de programmatic insights vind ik het ook altijd belangrijk om te realiseren dat onze industrie helaas niet altijd zo rooskleurig is als we zouden willen. Met de opkomst van onlinevideo zijn er veel kansen gecreëerd, maar is er nu ook veel meer concurrentie in onze markt. Iedereen met een camera en een internetconnectie is nu een uitgever. En als broadcaster betekent dit dat je kritisch moet kijken naar je eigen businessmodel, want niet iedereen kan afhankelijk zijn van haar abonnees, dat is weggelegd voor de lucky few tegenwoordig. En dus kom je al snel uit op het feit dat advertentie-inkomsten een ontzettend grote rol spelen.
Ondanks dat onze industrie geen Disney sprookje is, vindt er wel een strijd plaats tussen goed en kwaad. De prins op het witte paard die de prinses moet bevrijden van de boze heks. Lees: content providers die in een wereld leven waar boze heksen proberen een stuk van de appel te nemen, zonder dat ze het merken. En waar de held van het verhaal moet strijden tegen non-transparantie en gebrek aan controle.
Samen staan we sterk. Raponsje haar prins, Sneeuwwitje met de Zeven Dwergen en Mowgli met Balou. We zijn dus met z’n allen tot elkaar veroordeeld en moeten elkaar helpen de slechterikken te verslaan. Dit begint met vertrouwen. De taak aan iedereen is om de online en offlinewereld zo met elkaar te verbinden zodat deze juist niet op een black box lijkt. Helaas is namelijk ook gebleken dat technologie het ook mogelijk kan maken om te faken en te maskeren.
Ik sprak er Paul Carpentier, Director Disneymedia+ Nederland en Director Regional Ad Sales Strategy EMEA, over. Disney, de gevestigde orde als het gaat om broadcasters en het toonbeeld van premium content, heeft nu ook haar eigen draken die het moet bevechten. Want, hoe integreer je programmatic in hun strategie? Geen andere speler is zo sterk met brand safety gemoeid dan Disney met hun kindercontent. Want zo zegt Paul: dan kun je bijna alles wel gaan blacklisten. Maar hij weet ook, ze ontkomen er niet aan.
Naast dit verhaal is me ook een andere uitspraak van Paul bijgebleven: business doe je met mensen. In de programmatic industrie vergeten we dat er achter de technologie allemaal mensen zitten. Dat betekent dus dat we vertrouwen moeten opbouwen, en we moeten gaan praten met spelers over partnerships. We moeten weer een beetje in elkaar gaan geloven. We moeten achter onze laptops vandaan, de zon in, en gaan praten.
Om maar even mijn eigen advies op te volgen leg ik dus volgende week ook mijn computer aan de kant om met de internationale mediabranche naar de Franse Rivièra af te reizen, om daar face-to-face mensen te ontmoeten. Praten over die samenwerking tussen online en offline, over de essentie van transparantie en hoe we dit ook echt in de praktijk kunnen uitvoeren. Het is dan oppassen om niet met z’n allen in de verdediging te schieten. Want het gaat juist om vinden creatieve oplossingen. Waarbij de internationale verbindingen het mogelijk maakt om juist deze tot een wereldwijd succes te maken. Dit, onder het genot van een rosé en uiteraard de welbekende schouderklopjes voor elkaar, want uiteindelijk heeft iedereen een beetje de prins op het witte paard in zich.
Als voorbereiding voor volgende week zit ik met Ruud de Langen, CEO van Mindshare (over briljante schrijvers gesproken – lees vooral ook zijn eerdere blogs op BM) op het terras. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan. We bespreken mijn Utopia: een robot die blijkbaar is ontwikkeld is om voor je te schrijven – wat heerlijk, dat zou mijn leven een stukje makkelijker hebben gemaakt afgelopen week.
Met de hoop dat deze technologische ontwikkeling niet te lang op zich laat wachten in mijn achterhoofd, besluit ik deze week met een positieve noot. Eentje waar ik ook echt in geloof…? Alles komt goed, en blijf in sprookjes geloven, want dan leven met z’n allen nog lang en gelukkig.
The end.
Kyra Steegs
Senior Director Video Improve Digital
De week van Kyra Steegs
-
ΜaandagHet komt goed
-
DinsdagDo kite like a girl
-
WoensdagAsterix en de Strijd van de Stamhoofden
-
DonderdagJacht op the Underwoods en fake advertising
-
VrijdagDaar sta je dan met je witte paard op de Croisette…