De adviseur en de activist
Het is donderdag en de regenboogvlag wappert als een rode draad door m’n agenda. De aanleiding: een maand geleden hebben we te horen gekregen dat we voor de tweede keer zijn ingeloot voor de Amsterdam Canal Pride die ieder jaar in augustus plaatsvindt.
Sinds we vorig jaar voor het eerst op onze boot door Amsterdam voeren, is Nederland een plaats gezakt op de Europese lijst voor lhbti-rechten: de Rainbow Europe Index. Daarnaast zijn lhbti-personen steeds vaker slachtoffer van online haat, zo ook onze talenten, presentatoren en deelnemers. Het zijn droevige constateringen, en tegelijkertijd werken ze als een aanjager voor verandering. Het maakt het namelijk onnodig om stil te staan bij de vraag: is het nog nodig om aandacht te schenken aan dit thema? De vraag die overblijft is: hóe gaan we dat doen?
Bij het beantwoorden van die vraag heb ik vandaag een persoonlijke missie. Ik neem me voor om met name scherp te blijven op het feit dat de Amsterdam Pride betekent dat er een piek in aandacht ontstaat voor de lhbti-gemeenschap, maar dat ik m’n collega’s graag wil meenemen in ideeën over hoe we de regenboogvlag ook de rest van het jaar in onze organisatie en content kunnen ophangen.
Die persoonlijke missie roept vragen bij me op. Want: waar houdt mijn rol als activist op en begint mijn werk als communicatieadviseur? Of andersom gesteld: waar in m’n communicatiewerk kan ik een stukje activisme kwijt? Godzijdank hebben we als RTL een missie geformuleerd op lhbti-inclusie waarin ik mezelf herken en die de mijne is. Dat betekent dat ik de activist in me niet bij de draaideur van het RTL-gebouw hoef achter te laten. En toch lijkt het soms een spannende balanceer-act.
Misschien is het antwoord op de vraag hierboven wel dat een keuze maken tussen de activist en de adviseur, de passie en de ratio, niet nodig is. Vandaag heb ik de mogelijkheid om beide in één te zijn. Dat is precies wat m’n werk zo uitdagend, interessant en leuk maakt. Ja, dat is het! De vraag is niet: waar trek ik een lijn? De vraag is: op welk moment zet ik welk deel van mezelf in? Mochten we daar met ons team een goede balans in vinden, zullen jullie dit jaar niet om RTL’s inzet op het thema heen kunnen.
Sander Heithuis
Communicatieadviseur CSR – RTL Nederland
De week van Sander Heithuis
-
ΜaandagRepresentatie doet ertoe
-
DinsdagJe mag steeds meer zeggen!
-
WoensdagDe kijker moet in de relax-stand
-
DonderdagDe adviseur en de activist
-
VrijdagTijd voor reflectie