De Aftrap
Eerst een tikkie terug, de klassieke voetbalaftrap. Zo wil ik deze week beginnen. Ik pass de bal terug naar het jaar 2012. Dat is het jaar waarin ik begon aan mijn stage op de online redactie van televisiezender Sport1, wat tegenwoordig Ziggo Sport is.
Door mijn passie voor schrijven en voorliefde voor sport was dat de perfecte plek voor mij om ervaring op te doen. Schrijven, schrijven, schrijven, iedere dag: nieuwsartikelen, achtergrondverhalen, wedstrijdverslagen, et cetera. Allemaal voor de website, want dat was de plek waar wij onze doelgroep wilden bereiken.
En social media dan? Van Instagram had in Nederland toen nog bijna niemand gehoord en Facebook voor bedrijven stond nog in de kinderschoenen. Twitter was booming. Onze strategie: linken naar nieuwsartikelen op de site en laten weten dat er op onze kanalen wedstrijden bezig waren die je absoluut niet wilde missen.
Dat waren dan tweets (zonder foto/video) als ‘GOOOOOOAAAAAAAL! KOEKOEK! Ronaldo flikt het weer met een geweldige pegel, ongelooflijk! En je ziet het allemaal live op Sport1, dames en heren!’ Ik overdrijf natuurlijk (een klein beetje), maar in die tijd vond niemand het gek dat je, tenzij je live die wedstrijd aan het volgen was, de beelden van die goal pas een paar uur later kon zien in een samenvatting op de website.
En nu? Nu kom je natuurlijk niet meer weg met een simpel tweetje. De verwachtingen van de consument liggen nu vele malen hoger. Logisch, vind ik, want door de snelle ontwikkelingen op het gebied van technologie en social media, is er nu ook veel meer mogelijk. En die mogelijkheden benutten wij graag.
Een mooi voorbeeld: wij hebben nu, in tegenstelling tot een aantal jaren geleden, de mogelijkheid om fragmenten uit onze uitzendingen direct los te knippen en die binnen een minuut op Twitter, Facebook én Instagram te knallen. Dus als Matthijs de Ligt zijn eerste goal voor Juventus maakt (wat afgelopen zaterdag gebeurde), dan zie je onze beelden daarvan gewoon gratis en voor niets voorbij komen in je Instagram feed.
Social first, zo zou ik onze huidige strategie willen noemen. Wie wil er tegenwoordig nog lezen dat Frenkie de Jong in de drieëntwintigste minuut de bal ontving bij de rechter cornervlag, vervolgens zijn directe tegenstander passeerde met een pirouette, nog even vrolijk naar zijn vriendin op de tribune zwaaide en daarna met een subtiel lobje de assist gaf op de weergaloze winnende treffer van Messi?
Dat wil je niet lezen, dat wil je zien! Het liefst LIVE! En daarom kiezen wij er juist voor om onze social mediakanalen in te zetten als een prachtige etalage voor de zender: ‘Wauw, wat een actie van Frenkie!’ (nu dus wél met de beelden). Met andere woorden: deze vette momenten beleef je live bij Ziggo Sport!
Tim Schwarte
Social media coördinator Ziggo Sport