De carrousel
Op MIPCOM en MIPTV in Cannes komen circa 12.000 mensen en door de jaren heen onderscheid ik eigenlijk een viertal categorieën. De groep die echt wat te vertellen heeft en dat zijn er denk ik maximaal 500, dan de werkpaarden die de bandjes kaal rijden en noeste arbeid verrichten, dat zijn er denk ik een paar duizend.
En de resterende groep, de meerderheid, is vaak op zoek naar een andere baan of hebben met name gedurende het avondprogramma hele ander plannen en meer interesse in het andere geslacht dan de feitelijke business. En toch zie je twee keer per jaar heel veel dezelfde gezichten voorbijkomen, vaak met inderdaad een andere positie buiten of binnen het hetzelfde bedrijf. Wat ook altijd grappig is dat het met iedereen, waar ook ter wereld, altijd fantastisch gaat, terwijl dit natuurlijk Godsonmogelijk is. Maar het is de rituele dans die eenieder stoïcijns blijft uitvoeren.
In de Endemoltijd was er op de zondag altijd een diner met de board in Gaston et Gastonette, dat waren altijd legendarische avonden. Daarnaast had je dan de company diners eveneens bij Endemol, maar later ook bij 2waytraffic, Sony en Warner Bros. Meestal was dit op een prachtige locatie met veel te veel eten.
Maar het leukste vond en vind ik altijd de diners bij Vesuvio, een eenvoudige Italiaan aan de boulevard. Je kunt hier niet reserveren, geen hela hola en kijk mij gaaf zijn, zoals bij de Baïoli; er zijn daar ook altijd veel lokalen die zich wel ergeren aan dames en heren in pak met MIP-badges. Maar het eten is er uitstekend voor redelijke prijzen.
Ik zie dan ook uit naar de dinsdagavond waar we met een groepje van acht man al inmiddels ruim 15 jaar gaan eten. Een bont (internationaal) gezelschap van oorspronkelijk allemaal Endemollers maar inmiddels allen uitgewaaierd naar andere bedrijven of ze zijn zelf ondernemer geworden. We nemen dan de (media)wereld door en lachen om verhalen uit de oude doos. Naast de komische anekdotes deelt eenieder zijn visie op het medialandschap en hoe daar mee om te gaan.
Het is natuurlijk geen rocket science maar toch is het frappant dat iedereen het er wel over eens is waar het naartoe gaat. Steeds verdere versplintering van de adverteerderseuro en dezelfde adverteerder die vaker op zoek gaat naar meer effectiviteit van zijn euro of dollars. Zodoende zal ook steeds meer behoefte aan tailormade content komen en bij voorkeur met een rechtstreekse relatie naar en met de consument.
Daarnaast zullen nieuwe technieken zoals bijvoorbeeld AR, VR een steeds belangrijkere rol innemen. En de opkomst of laten we zeggen een aantal gearriveerde platforms als Netflix en Amazon met een Apple die er met mach 10 aankomt gaan ook voor een verdere shake-out zorgen in het medialandschap. Het biedt natuurlijk ook kansen voor contentbedenkers, producenten en platformontwikkelaars. Voor de traditionele media als televisie zal het hoogstwaarschijnlijk nog wel even doorbijten zijn en incasseren.
Maar vermoedelijk zal wel een soort bodemsituatie ontstaan die dan stabiliseert. De vraag is alleen waar en wanneer, niemand weet dat, maar het vergt wel stevige maatregelen in de strategie en organisatie van zenders. Het kan niet anders dan dat (kleine) zenders zullen verdwijnen op de middellange termijn en wellicht al de korte termijn omdat het simpelweg niet rendabel te krijgen is. Na deze shake-out zal denk ik een hergroepering plaatsvinden. Het is nog te vroeg om te zien hoe dit precies zal gaan, maar we zullen het met aandacht volgen. Fijn weekend allemaal!
Taco Ketelaar
Founder bij DFFRNT MEDIA