De Champignontrainer
Over data en interpretatie gesproken. Kijk, ik snap best dat het voor vacaturebanken niet altijd even makkelijk is om de juiste vacatures te matchen – zeker als de persoon in kwestie niet genoeg aandacht heeft besteed aan de in te voeren data. Nu heb ik dat destijds wel gedaan, maar dan nog komen er de meest rare treffers uit.
Ik moest hardop lachen toen ik de enthousiaste mededeling kreeg dat er 1 vacature was die past bij mijn ‘werkervaring en gewenste baan’ (sowieso al treurig, eentje), namelijk die van Adviseur/Trainer Paddenstoelen en Champignons. Poeh, hoe adviseer of train je die? Gaan mijn champignons meedoen aan de marathon van New York? En ik lust niet eens champignons…
Flauw grapje natuurlijk, maar het idee is dat je niet alleen moet vertrouwen op het beeld dat data van of voor je schetst en zelf moet blijven nadenken. Er kunnen statusrapportages in een bedrijf rondgaan waarin een bepaalde afdeling rood scoort, en dat lijkt slecht nieuws. Maar als je gaat kijken wat die data betekenen en ziet dat er een nieuwe manager in die divisie is begonnen, dan snap je waarom het rode cijfers scoort.
Mensen gaan er vaak vanuit dat wat er in een systeem of op internet staat, waarheid is. Ken je die grap van dat meisje dat een wereldreis maakte? Ze ging niet. Ze zat namelijk gewoon thuis, maar ze poseerde voor steeds wisselende achtergronden. En iedereen trapte erin! Het gaat niet alleen over de harde cijfers, of data, of wat Facebook over je zegt, er zit ook een persoon en een verhaal achter. Alsof mijn afgelopen drie columns volledig weergeven wie ik ben, ha! Trust me, dat is nog een harde noot om te kraken!
Ik vind het jammer dat onze wereld voor zo’n groot deel online plaatsvindt, hoewel ik er zelf ook uren kan grasduinen. Persoonlijk contact is eigenlijk niet meer nodig, de makkelijkste weg is gewoon digitaal. We gaan niet meer naar reisbureaus of winkels maar bezoeken websites, we daten via Tinder en en volgens mijn online profiel ben ik geschikt als champignon-trainer. En ik maak het mezelf ook graag makkelijk hoor, ik presteer het zelfs om collega’s die aan het eind van de gang zitten te mailen of appen in plaats van even langs te lopen (druk hè).
Zonde. Misschien toch niet zo’n slecht idee om Facebook te deleten, after all! Laten we vooral stoppen met als makke champignonnetjes met z’n allen in een online wereld te blijven hangen, maar terug naar het kneuterige ‘samen bakkies doen’. Wie biedt?
Marleen Lassche
Communication & PR Executive, NEP The Netherlands
De week van Marleen Lassche
-
ΜaandagDruk, druk, druk
-
DinsdagBye bye Lubach
-
WoensdagLentekriebels
-
DonderdagDe Champignontrainer