De diepte in
Het voelt bijna als een schoolreisje: ik mag vandaag naar Hilversum. Gewapend met een mondkapje stap ik in de trein. Thuiswerken is ook bij Beeld en Geluid de norm, maar de werkzaamheden die deze ochtend op de agenda staan, zijn onmogelijk vanuit huis te doen.
Voor onze eindejaarsvideo ga ik vertellen over mijn favoriete aanwinst van 2020: het kostuum van Tika van Tita Tovenaar. We hebben het jaren geleend van de eigenaresse en tentoongesteld in de experience. En nu heeft Maroesja Lacunes het hippieachtige kostuum geschonken. Haar blonde pruik met vlechten, suède hesje, schoenen en het fluitje zijn nu officieel onderdeel van onze collectie. Met witte handschoentjes houd ik met een nostalgisch gevoel alles omhoog voor de cameraman.
Kostuums vind ik altijd heel bijzonder: het zijn (letterlijk) tastbare herinneringen uit ons mediaverleden. Ik droom over het Luchtkasteel, Tato de Toveraap, de groene en gele Grobbebollen en dat gekke grote Grobbekuiken. Nostalgie is ‘achteruitdromen’, maar wél voor iedereen anders. Geruststellend idee dat mijn eigen nostalgie veilig is opgeslagen bij Beeld en Geluid.
Dan doe ik dit… en alles staat stil! De opname is klaar, ik daal verder af in onze depots. Samen met twee collega’s zet ik de laatste puntjes op de i van het Demonstratiedepot. In dit speciale depot presenteren we een dwarsdoorsnede uit onze collectie: radio’s, tv’s, bandrecorders, grammofoons, filmcamera, affiches, kostuums, et cetera. Tijdens rondleidingen kunnen onze vrijwilligers straks werkende objecten laten zien en verhalen vertellen uit hun eigen omroepverleden.
Mijn middag is een stuk minder actief: veel videobellen over het nieuwe museum. In de verte hoor ik het geluid van boren en zagen. Tja, je moet eerst afbreken voordat je iets fantastisch nieuws kunt opbouwen. Toch voelt het dubbel: veertien jaar experience is een hele periode. Voor mijzelf persoonlijk, maar ook voor het medialandschap. Een tijdperk waarin sociale platforms zoals YouTube, Facebook en Instagram een enorme hebben vlucht genomen.
Mocht je je trouwens afvragen wat dat gat is in onze gevel: we hebben hier een tijdelijke opening gemaakt, zodat het gescheiden afvoeren van puin sneller gaat. Zodra we hiermee klaar zijn, worden de gekleurde glaspanelen gewoon weer teruggeplaatst. Beloofd, Jaap Drupsteen!
Karen Drost
Product Manager Museum Beeld en Geluid