De Hofbar!
Gisteren sprak ik over de herwonnen zichtbaarheid van PowNed binnen het aanbod van de NPO. Eén van de belangrijkste programma’s die het gelijk van deze strategie bewijzen, is De Hofbar.
Sinds begin van dit jaar een belangrijk vast onderdeel geworden van het journalistieke aanbod van NPO 2 (elke dinsdagavond, live, direct na Nieuwsuur). Rutger Castricum bespreekt elke week, in een kroeg op het Plein in Den Haag, een belangrijk actueel onderwerp. Niet perse de waan van de dag, maar eerder actuele thema’s die Nederlanders diep in het hart kan raken.
Meer dan politiek Den Haag vaak doorheeft. Beide kanten worden door Rutger Castricum belicht. En hij spreekt ook alle deelnemers aan op hun eigen verantwoordelijkheid, zonder met het vingertje te wijzen. Een nieuw journalistiek programma, met een duidelijke meerwaarde.
De langzame, maar zekere stijging in de kijkcijfers laten zien dat het publiek dit andere PowNed-geluid ziet en waardeert. De politici komen maar wat graag langs om hun kant van het verhaal te laten horen. Ze zien de voordelen om via dit programma een publiek te bereiken dat ze via de gebruikelijke platforms anders maar moeilijk kunnen bereiken. En dat geldt natuurlijk ook voor de NPO. Zie daar dan ook het belang van een omroep als PowNed!
Ook leuk: voorafgaand aan de Hofbar-opname van vanavond gaan we ook nog vergaderen met de Ledenraad van deze omroep. Daar is het zelfvertrouwen ook weer aanwezig om met 50.000 leden weer op te kunnen gaan voor een nieuwe erkenning per 1 januari 2022. Met het immense online bereik van PowNed gaat dat lukken. Onder de digitale radar, efficiënt en met succes. Zolang dit ouderwetse bestel is georganiseerd zoals het georganiseerd is, laten we dan maar vrolijk en energiek meedoen! En onze meerwaarde bewijzen.
Over meerwaarde gesproken: kijk op NPO Start nog eens alle afleveringen terug van ‘TMI: Aandacht’ (NPO 3). Zelden zo’n onderscheidend, humoristisch, mooi en tegelijkertijd leerzaam programma gezien als dit. Uit de school van het Arjen Lubach-team, een bron van nieuwe creativiteit en inspiratie. Dan weet je weer waarom we al die dagen maar lopen te vergaderen en doen alsof we druk zijn.
Lucas Goes
Algemeen directeur PowNed