De inspirator en Amerika
De eerste keer dat ik hoorde over het bestaan van de functie ‘producent’ was tijdens mijn tussenjaar in het Verenigd Koninkrijk. Een paar maanden daarvoor was ik, logischerwijs met mijn 16 jaar, afgewezen voor regie fictie aan de Filmacademie.
Ik besloot me wat meer te verdiepen in de filmwereld, om te ontdekken wat er allemaal mogelijk was. Om ook iets te leren over een ander vakgebied, las ik het boek So You Want to Be a Producer van Lawrence Turman, producent van The Graduate en American History X. De titel leek me perfect voor iemand die nauwelijks wist wat een producent eigenlijk doet. En eerlijk gezegd, dat weten maar weinig mensen. Zelfs na een uitgebreide uitleg met woorden als ‘initiator’, ‘projectmanager’ en ‘eindverantwoordelijke’ blijft het vaak ongrijpbaar. En wist ik na het lezen van dat boek wat een producent precies doet? Absoluut niet.
Turman omschreef een producent als volgt: ‘A producer is the person who causes a film or show to be made. A good producer causes it to be made well.’ Een krachtige, maar ook abstracte definitie. Ook wijdde hij een heel hoofdstuk aan de titel ‘It’s not who you know, it’s what you know’ om vervolgens uit te leggen dat het in werkelijkheid vooral draait om wie je kent, en minder om wat je weet. Dat was mijn eerste kennismaking met het concept ‘netwerken’. Tussen zijn vele anekdotes benadrukte Turman regelmatig dat hij in de golden age van Hollywood werkte, een tijd die je niet meer kan voorstellen.
Hollywood staat letterlijk en figuurlijk in de fik: streamingdiensten breken het studiosysteem af, de schrijversstaking en acteursstaking hebben alles stilgelegd en producties wijken massaal uit naar andere staten omdat Californië simpelweg te duur is geworden. Toch wist het, soms wat vage, boek me te enthousiasmeren voor de rol van de producent. Niet veel later meldde ik me opnieuw aan voor de Filmacademie.
Op het moment van uitgave van zijn boek was Turman het hoofd van het prestigieuze Peter Stark Producing Program, een masteropleiding aan de University of Southern California. Daar leren ze creatieve, zelfstandige producenten hoe ze hun eigen projecten van de grond krijgen door te pitchen bij grote en kleine studio’s. Dat hij daar de leiding had, is me altijd bijgebleven.
Nu ik een veel beter beeld heb van wat produceren inhoudt, is het nog steeds een droom om die master te volgen. Het lijkt me enorm interessant om in een land te studeren waar de filmindustrie volledig op eigen benen staat, waar de mogelijkheden en budgetten geen plafond hebben, en waar komedie en genre diepgeworteld zijn in de cultuur. Ondanks de obstakels, zoals het aanvragen van visa, het regelen van beurzen en het vinden van een woning die de bosbranden heeft overleefd, blijft dit een doel waar ik aan wil werken.
Maar goed, terug naar de realiteit. Eerst verder met de casting en financiering van een afstudeerfilm, want dat moet op deze woensdag echt gebeuren.
Staas Nelis
Student-producent en lid NCP-Young
De week van Staas Nelis
-
ΜaandagVermaak en commercie op de Filmacademie
-
DinsdagVan film van 1000 euro naar serie
-
WoensdagDe inspirator en Amerika