De kick off
Toen ik dit werk nog niet deed, had ik er eigenlijk geen idee van wat er allemaal bij komt kijken om een programma op de buis te krijgen. Ik had altijd bij dagelijkse televisieprogramma’s gewerkt die al jaren uitgezonden werden (RTL Nieuws, B&W, good old MiddagEditie, et cetera) en vond dat de normaalste zaak van de wereld dat die eeuwig door zouden gaan. Maar nu zie ik dagelijks dat het anders kan.
Na het nemen van een aantal grote hobbels (persoonlijke voorkeuren, urgentie, producent, omroep, NPO…) kan het avontuur (soms na heel veel geduld) beginnen. Als het maakproces bijna voltooid is en het programma dan eindelijk binnenkort op de buis komt, is het belangrijk dat iedereen alle ins en outs en de gevoeligheden van het programma kent. Soms organiseren we bij BNNVARA daarvoor een soort kick off. Vandaag had ik er weer eentje. Voor True Selfie, een zesdelige serie die Simpel Media drie jaar geleden (!) bij NPO3 heeft gepitcht; toen was de tijd er niet rijp voor. Maar wat in een laatje ligt vergaat niet en een jaar geleden kregen wij samen met Simpel Media een nieuwe kans. 10 April is het zover: de eerste aflevering op de buis (en online uiteraard).
NPO3 werkt met themaweken en vanaf 9 april staat het thema ‘depressie’ centraal in een maand die #trueselfie heet. Meerdere omroepen maken die maand programma’s rond dit thema en wij zenden de serie True Selfie, de naamdrager van de maand, uit. Doel van de serie is depressie bespreekbaar maken. Een stuk of tien personen zijn aangeschoven voor de kick off. De eindredacteur van het programma, Erna Slotboom, laat de eerste fragmenten zien en die maken diepe indruk. Acht jongeren die allemaal met een vorm van depressie te maken hebben, filmen zichzelf en laten hun ‘true selfie’ zien. Ze zijn bijzonder openhartig en de beelden zijn heftig. In de groepstherapie die ze volgen, vinden ze herkenning in elkaar en elkaars verhalen. En dan komen de vragen. Iemand van schemazaken heeft vragen over exacte lengte, aanlevering en gidsteksten. We willen weten of het programma geschikt is voor alle leeftijden of dat er restricties moeten komen. En of het programma ook in het buitenland uitgezonden mag worden of een geoblokkade moet krijgen.
Onze communicatie-afdeling wil weten wie eventueel beschikbaar is voor de pers en gaat aan de slag met een persplan. De promo-afdeling wil graag weten wanneer ze de eerste beelden krijgen en wat de tone of voice moet zijn voor de promo’s. De afdeling Digital ontvouwt haar plannen en overlegt met de producent wat haalbaar is en wat niet. Er komen vragen over doorverwijzing na de uitzending voor mensen die hulp zoeken (die komt er, uiteraard) en zo zijn we al gauw een uur verder. Maar aan het eind van de meeting snapt iedereen het belang van dit programma en staan alle neuzen dezelfde kant op. En hebben we zo intensief met elkaar gepraat dat we in dit uur alle nieuwsalerts over de net aangenomen donorwet en het aftreden van Halbe Zijlstra volledig links hebben laten liggen. Nu volgt de grote montageklus en dan ziet u True Selfie vanzelf langskomen via alle platformen.
Wieneke van Vucht
Commissioning Editor | Programma ontwikkelaar | Eindredacteur | Informatieve Programma’s BNNVARA