De naschokken van Pornhub
“Ja, ik kom!” Het zijn de inmiddels legendarische woorden van Gerard Ekdom in de video waarin hij zijn komst naar Radio Veronica aankondigt. Nu hadden we bedacht dat het wel passend zou zijn om met deze dubbelzinnige video te adverteren op, netjes gezegd, X-rated websites.
Weinig merken durven te adverteren op websites met adult entertainment. Logisch, want vaak is de zogenaamde brand safety erg belangrijk. Maar de rebel onder de radiomerken zoekt graag het randje op en dus belandde de video als advertentie op tal van websites. Zonder dat we er ook maar iets van ruchtbaarheid aan gegeven hebben.
Slechts anderhalve dag duurde het voordat een journalist de speciale videocampagne opmerkte. Dat leidde tot veel publiciteit: tientallen nieuwsberichten, podcasts en tv-uitzendingen leidden tot een mediawaarde die vele malen hoger lag dan de productie- en advertentiekosten van de spot.
Van de hele lanceringscampagne van Gerard Ekdom bij Radio Veronica is deze video het meest bijgebleven. Nog dagelijks beginnen mensen er over. Niet heel vreemd als je weet dat de video alleen al op X-rated websites 20 miljoen (!) keer vertoond is.
En zoals een vriend van me vertelde, kunnen bezoekers de advertentie na 5 seconden wegklikken. Toch keek 17% van de kijkers de videocommercial helemaal uit. Of zoals de rapportage van het advertentieplatform het noemt: 3,4 miljoen ‘finishes’.
Jorn Agterberg
Marketingmanager Radio Veronica & Sublime
De week van Jorn Agterberg
-
ΜaandagIconisch merk in hedendaags jasje
-
DinsdagDe naschokken van Pornhub
-
WoensdagDansen op de golven van de luistercijfers
-
DonderdagReady for take-off?
-
VrijdagJoin the Club