Boudewijn Smals
Director Video DPG Media
2018 - week 13

De nieuwe media

Hoelang mogen we een platform als YouTube nog onder de vlag ‘nieuwe media’hangen? Het videoplatform bestaat op één maand na dertien jaar en er wordt dagelijks een honderdvoud aan nieuwe content geüpload van wat alle Nederlandse lineaire kanalen samen kunnen uitzenden. Daarnaast doen veel formats die op YouTube en andere social mediaplatformen te zien zijn kwalitatief al lang niet meer onder voor de formats op tv. En duizenden verdienen alleen al in Nederland dagelijks hun brood in dit deel van de industrie.

Of dit ten koste gaat van lineaire tv? Daar wordt door anderen al genoeg over geschreven. Wat mij in ieder geval opvalt als ik jongeren televisie zie kijken (en waar ik mezelf ook hoe langer hoe meer op betrap), is dat dit niet meer gebeurt zonder een mobieltje in de hand. De bioscoop is nog zo’n beetje de enige plek waar een groot scherm alle aandacht op zich weet te vestigen. In alle andere gevallen staat de beeldbuis weliswaar aan, maar als bewegend behang, al dan niet met volume, op de achtergrond.

Ondertussen wordt het internet op mobiel uitgespeeld. Deze observatie wordt overigens bevestigd door het feit dat de pieken in views op YouTube exact tijdens de momenten zijn waarop Nederland ook voor de buis zit. Wellicht is dat dan ook, naast de vergrijzing, wel een reden voor het succes van Slow tv. Iets minder info in meer tijd vergemakkelijkt het verdelen van de focus, toch?

Het is dus mooi om te zien dat de verbinding tussen de twee platformen steeds meer op wordt gezocht. In ieder geval binnen RTL. Enerzijds doordat inmiddels 49% van de kijktijd binnen YouTube-Nederland wordt ingevuld door RTL. Er komt dus simpelweg geld binnen dankzij deze nieuwe platformen. Uiteraard (nog) niet de bedragen die op lineair verdiend worden. Maar deze industrie wordt sneller volwassen dan dat ooit het geval was voor tv, dus ook hier vinden op kort termijn nog wel wat verschuivingen plaats.

Nog veel meer tekenend voor die verbinding is het om te zien hoe goed conversie van kijkers werkt als dit logisch gebeurt. Een promotie van een ‘Zie Ze Liegen Temptation Island Special’ (Concentrate format op YouTube) tijdens Temptation Island op RTL 5 levert meer dan 150.000 extra kijkers op het YouTube-format op. Dus of tv dood is? Niet eens een beetje! Wel kunnen de platformen elkaar erg mooi versterken, mits dit goed gebeurt.

Boudewijn Smals
Zakelijk Manager RTL MCN

De week van Boudewijn Smals

Director Video DPG Media
2018 - week 13