De opmars van de algoritmes
Dit stukje heb ik nog zelf getikt maar voor hetzelfde geld had ik de taalgenerator GPT-3 ingezet. Een algoritme dat heeft geleerd te schrijven door eerst miljarden webpagina’s te doorzoeken. En je kan hem vragen of hij dat wil doen in het taalgebruik van een bekend persoon: Obama, Frans Timmermans…, zeg het maar.
De meeste mediamakers hebben, net als ik, weinig of geen verstand van het inzetten van A.I. oftewel kunstmatige intelligentie. Jammer, want het rukt steeds verder en is soms ook slim in te zetten in ons werk. Remy Gielen probeert daar verandering in te brengen en richtte deze week het kennisplatform ai.nl op. ‘Elke organisatie moet leren werken met data en slimme algoritmes’, is zijn motto.
A.I. kan een deel van het werk van journalisten en presentatoren overbodig maken. Zo startte Reuters twee jaar geleden een project waarbij met behulp van A.I.-technologie een ‘virtuele’ presentator sportverslagen leest en samen met foto’s en rapporten van Reuters zelfs commentaren levert zonder dat er een redacteur aan te pas komt.
Maar het kan ook worden ingezet voor bijvoorbeeld onderzoeksjournalistiek waardoor enorme hoeveelheden documenten, financiële transacties etc. kunnen worden doorgespit en geanalyseerd. De politie zet al volop in op onderzoek met data en algoritmes. Waar overigens meteen zichtbaar wordt dat de menselijke maat belangrijk blijft want voor je het weet worden bepaalde groepen er standaard onterecht uitgehaald. In Hilversum wordt dat gelukkig onderkend. Afgelopen voorjaar ondertekenden Beeld en Geluid, RTL en de NPO een intentieverklaring voor verantwoord en ethisch gebruik van A.I. in media.
Ook sound design kan worden gecombineerd met A.I. De Amerikaanse Universiteit MIT onderzoekt bijvoorbeeld welk geluid hoort bij een ‘stille’ video en waar dat geluid moet beginnen en eindigen. Het algoritme is gebaseerd op een dataset genaamd Greatest Hits, bestaande uit bijna 1000 films en 46000 geluidseffecten. De gebouwde software maakt als een volleerd foley-artiest de juiste geluiden op het juiste moment.
Oftewel: het duikt op veel meer onverwachte plekken in ons vak op dan je in eerste instantie zou denken. Hoog tijd dat ik me er meer in ga verdiepen.
Sietske van Weerden
Journalist en programmamanager Sound Summit
De week van Sietske van Weerden
-
ΜaandagAudio is alive and kicking
-
DinsdagVierkant geluid
-
WoensdagRattenvlees
-
DonderdagDe comeback van het politieke interview
-
VrijdagDe opmars van de algoritmes