De playlist
Donderdag is de leukste dag van de radioweek, want op donderdag is de playlist-vergadering bij Sky. Daarbij bepalen we met onze muziekredactie welke tracks we toevoegen en verwijderen
We luisteren alle kanshebbers door, bekijken de onderzoeksresultaten van het luisteraarspanel en checken wat er gebeurt op de playlists van de belangrijkste internationale radiostations.
Vaak zijn mensen die bij de radio werken zelf eigenlijk zeer atypische muziekconsumenten. Zo kwam ik vorige week Gerard Ekdom tegen bij de receptie in ons pand. We stonden even de laatste roddels uit Hillywood door te nemen en ons gesprek kwam ineens op VARA’s Verrukkelijke 15 uit de jaren ’80, waar we allebei graag naar luisterden.
We kwamen tot de conclusie dat het nummer ‘All Lined Up’ van Shriekback een hele goede classic is uit die tijd. Ja, voor Gerard en voor mij. En waarschijnlijk ook nog voor Rob Stenders en Dennis Hoebee, maar dan houdt het snel op. Voor Sky-luisteraars is het geen classic en voor Gerard’s Radio 10 -luisteraars ook niet. Dus die draaien we dan lekker thuis en niet op de radio.
Daarom is het in ons vak zo belangrijk dat je je eigen smaak zoveel mogelijk uit kan zetten. En dat het niet gaat om indruk te maken op collega’s uit het vak met allerlei primeurs en ontdekkingen (wij waren de eerste!).
Met een weekbereik van ruim drie miljoen luisteraars is het namelijk een hele kunst om ervoor te zorgen het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Het is eigenlijk veel makkelijker om een niche station te programmeren dan een station met massabereik zoals Sky Radio. Zie maar eens drie miljoen klanten tevreden te houden!
En je kunt best veel monitoren en onderzoeken, maar het is nooit een exacte wetenschap. In Amerika zeggen ze daarom ‘Science meets Art’ en dat is het ook. Het is en blijft mensenwerk, want ondanks alle knappe algoritmes geldt voor brede massamedia nog steeds: ‘Mensen begrijpen mensen het beste’.
Uunco Cerfontaine
Radio Director Sky Radio