De producent: zakelijke ondernemer of inspirerende mogelijkmaker?
Een producent wordt vaak gezien als de man die voor het geld zorgt voor een mediaproductie. Grote namen zoals John de Mol bevestigen dat beeld. Een ondernemer met een groot bedrijf waar geld verdienen een belangrijke drijfveer is. Niet gek dat vanuit dat idee beginnende makers de stap niet wagen naar bekende producenten. Zij hebben tenslotte hun diensten nog niet bewezen.
Bij DocHuis staan de maker en diens idee centraal, waarbij ik als producent de sleutel ben om dromen van makers waar te maken. Hoe ik producent het liefst zou omschrijven? Mogelijkmaker of waarmaker komt het meest in de buurt. Hand in hand met de maker schrijf ik wekenlang een creatief, origineel en urgent filmplan dat we aan de man proberen te brengen. De zoektocht van de maker naar diens eigen unieke stijl en het vinden van de beste vertelvorm voor een documentaire, daar draait het om. Of je nou een opleiding hebt gedaan of als autodidact groeit in je makerschap, iedereen is bij ons welkom.
Niet alleen het idee is waar wij bij projectvoorstellen van makers aan DocHuis naar kijken. Ook de vraag waarom juist de maker die met het idee komt het pitchidee moet maken, is voor ons net zo belangrijk. Een productie over het Caribisch gebied kán met een volledig Nederlandse crew, maar het gevaar is dat wij met onze westerse blik naar de problemen in deze regio kijken. Juist een maker (en crew) uit dat gebied weet waar de bevolking mee te maken heeft. Een plan wordt vaak dus alleen maar beter als de maker binding heeft met een bepaald onderwerp.
Authenticiteit, oorspronkelijkheid en vakmanschap, dat is zijn de 3 sleutels voor een goed filmplan. Het idee moet origineel en vernieuwend zijn, de maker en diens achtergrond moet naadloos bij het idee passen en er moet niet te veel aan het idee zijn gerommeld om het op de markt te kunnen brengen. Een producent kan meedenken over het vinden van een balans tussen een creatief gelikt idee en een eerlijk sociaal-maatschappelijk verhaal. Een puur idee maar ook een idee waar omroepen, fondsen en partners voor in de rij staan. Daar zoeken we naar binnen de DocHuis Open Call.
Een producent is dus meer dan een zakelijke regisseur achter de schermen. Bij DocHuis zien wij onszelf als katalysator: een partner die samen met de maker het creatieve proces tot leven brengt. Het gaat om meer dan financiering; het gaat om visie, samenwerking en geloof in de kracht van een goed verhaal. Want uiteindelijk draait het om die ene vraag: waarom moet juist jíj deze film maken?
Julian Klop
Documentaireproducent bij Dochuis
De week van Julian Klop
-
Μaandag2025: het jaar voor onontdekte makers en verhalen
-
DinsdagDe producent: zakelijke ondernemer of inspirerende mogelijkmaker?
-
WoensdagFlexibel nieuwe wegen verkennen