De standaard
Het is alweer vrijdag. Een mooie dag om de volgende week voor te bereiden. Dan vergadert het bestuur en de Technische Commissie. Omdat SKO een Joint Industry Committee (JIC) is, is in het Kijkonderzoek de hele markt vertegenwoordigd. Publieke en commerciële omroepen, adverteerders en mediabureaus, ze praten allemaal graag mee over het onderzoek.
Niet iedereen is fan van vergaderen, maar ik hou eerlijk gezegd wel van wat gepolder. Zeker omdat mijn gesprekspartners allemaal intelligente mensen zijn, die over het algemeen zowel hun eigen belang als dat van het onderzoek goed voor ogen hebben.
Als JIC organiseer je vertrouwen. Dat doe je door transparant te zijn en alle marktpartijen mee te laten praten. Zo hebben we een onderzoek gecreëerd dat al jaren dé standaard is voor iedereen in de televisiemarkt en waar iedereen op kan bouwen. Of dat nu merken, zenders of mediastrategieën zijn. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het helaas niet.
Zeker in het digitale domein is heel veel verschillende data te krijgen, vaak van hele wisselende kwaliteit. Grote Amerikaanse bedrijven hebben hun eigen data om advertentiebereik mee te bepalen. En er zijn tegenwoordig veel partijen die metingen aanbieden in iets wat lijkt op ‘in demo’ bereik (in de doelgroep), maar wat het niet is.
Daarom geloof ik sterk dat ook het digitale domein baat heeft bij een onderzoeksstandaard. Bouwen gaat nu eenmaal beter op een stevig fundament en dat is iets wat JIC’s zeker bieden.
Sjoerd Pennekamp
Directeur Stichting KijkOnderzoek