De toekomst is hybride
De grootste uitdaging voor veel spelers in het medialandschap is de enorme fragmentatie van het mediagedrag. Hoe bereik je als zendergroep nog alle doelgroepen met jouw zenders? Hoe bereik je als fabrikant van zeep en boter nog alle mensen die je als klant wil hebben? Zeker als je doel is massa’s mensen te bereiken, is de fragmentatie van het mediagedrag een complex gegeven.
Het mediagedrag verandert. Het is geen geheim dat de traditionele kijkcijfers afnemen. Het is echter ook niet zo dat alle jongeren alleen maar op YouTube zitten, of op Instagram. Of dat alle jongvolwassen alleen maar Netflix kijken. Was het maar zo makkelijk. Uit ons Media:Tijd onderzoek weten we dat al die verschillende media een deel van de mediatijd opstrijken.
Ook voor het kijkonderzoek is de fragmentatie een uitdaging. Het is simpelweg niet mogelijk om alle verschillende vormen van kijkgedrag te meten in een onderzoekspanel. Gelukkig hebben we dit weten op te lossen door voor de meting van het online kijkgedrag te kiezen voor een hybride meting. Hiervoor maken we – naast het panel – ook gebruik van de digitale metingen op sites en apps van de zenders. Deze censusinformatie vertelt ons precies hoe vaak een stream is afgespeeld. De tellers vertellen ons alleen niets over wat voor personen er eigenlijk gekeken hebben, en daar hebben we het panel voor.
Deze hybride vorm van meten zullen we in de toekomst steeds vaker in gaan zetten om de kijkcijfers te bepalen. Set-top boxen, routers, serverlogs, het zijn allemaal vormen van digitale data die in de toekomst gebruikt kunnen worden om inzicht te krijgen in hoe content en commercials bekeken worden. Die toekomst komt snel dichterbij trouwens…
Sjoerd Pennekamp
Directeur Stichting KijkOnderzoek
De week van Sjoerd Pennekamp
-
ΜaandagMaandag kijkcijferdag
-
DinsdagDe toekomst is hybride
-
WoensdagTotal Media Audience Measurement
-
DonderdagPrimeur voor meer inzicht
-
VrijdagDe standaard