De vindbaarheid van tv-programma’s
Het medialandschap en kijkgedrag van consumenten is de afgelopen jaren compleet veranderd. De tijd dat je als tv-zender een (vrijwel) gegarandeerd hoog marktaandeel had voor je programma’s door kanaal 4 of 6 op de afstandsbediening te onderhandelen met een telecom operator, ligt ver achter ons.
Het mediabereik van consumenten is versplinterd over lineaire tv, on demand aanbod en digitale platforms zoals YouTube, Facebook, Tiktok en Twitch. Hoe zorg je als tv-producent en/of omroep ervoor dat je programma voor de consument toch vindbaar blijven?
Metadata is daarin de sleutel tot succes. Zonder gegevens die karakteristieken van tv-programma’s beschrijven, zijn deze vrijwel onvindbaar voor potentiële kijkers. Het hebben van goede metadata is daarnaast cruciaal voor de exploitatie van programma’s, het staat aan de basis van succesvolle kijkcijfers.
Toch besteden omroepen en tv-producenten wereldwijd relatief weinig aandacht aan metadata bij de distributie van hun zenders en programma’s. Basisgegevens als een programmatitel worden vaak nog wel aangeleverd, maar starttijden van lineaire tv zijn niet accuraat of de beschrijving per aflevering is erg summier en plaatjes ontbreken.
Neem het programma twintig jaar Wie is de Mol? van het afgelopen weekend als voorbeeld. Je kunt hier verschillende vormen van metadata beschrijven, zoals: jaartal, het afleveringsnummer, een programmaomschrijving, informatie over de cast & crew, een beschrijving met een teaser naar de plot van die aflevering, het programmagenre maar vooral ook plaatjes van de diverse afleveringen die tot de verbeelding spreken.
Bij dagelijkse nieuws en tv-programma’s verschijnt meestal alleen het programmalogo en/of precies dezelfde foto van een presentatrice of presentator. In het beste geval maakt een thumbnail grabber een willekeurige selectie van een dagelijks plaatje. Terwijl het voor uitgesteld kijken juist ook erg interessant is te weten wat in de aflevering is besproken.
Netflix heeft wereldwijd de norm gezet voor het kwaliteitsniveau waarop consumenten de programma’s gepresenteerd willen krijgen. Niet één plaatje, maar verschillende variaties die op basis van het kijkgedrag van de consument worden geselecteerd en gepresenteerd. Plaatjes waar tekst overheen gezet kan worden, acteurs links of rechts in beeld (zogenoemde backdrops). Dit bepaalt in belangrijke mate de kans of een programma geselecteerd wordt door de consument.
Op 2 oktober 1989 startte ik als tape operator in de uitzendstraat bij de lancering van RTL Veronique. Een bandnummer, programmatitel, start- en eindtijd op een tape was ook toen al metadata maar in een analoge wereld. Wie had gedacht dat ik dertig jaar wereldwijd metadata zou verkopen aan telecom operators, on demand platforms, hardware spelers, producenten en omroepen?
Als eindverantwoordelijke voor verkoop, hebben mijn salesteam en ik de afgelopen drie jaar de positie van Gracenote verder uit mogen bouwen. Dat heeft inmiddels geleid tot meer dan een verdubbeling van onze omzet en daar zijn we best trots op. Vaak mogen we de deals die we sluiten niet melden, maar de samenwerking in Europa met Liberty Global en in Nederland met Ziggo is inmiddels in de markt al wel bekend.
De komende week zal ik proberen een kijkje te geven in de wereld van metadata en de kansen die het aanleveren van goede metadata biedt voor Nederlandse tv- en filmproducenten, omroepen en andere exploitanten van content.
Gijs Davelaar
Vice President Sales Europe, Africa & Latam bij Gracenote
De week van Gijs Davelaar
-
ΜaandagDe vindbaarheid van tv-programma’s
-
DinsdagDe dynamiek van kwartaalcijfers
-
WoensdagUniversal search
-
DonderdagHardwareplatforms
-
VrijdagMetadata en auteursrecht