De volgende 10 jaar Universiteit van Nederland
In een tijd waarin onze nieuwsfeed wordt overspoeld door kattenfilmpjes, influencers, fake news en content gemaakt met AI, wordt de rol van wetenschapscommunicatie steeds crucialer. Informatie is overal, maar betrouwbare en diepgaande kennis is steeds zeldzamer.
Dat is waar wij, bij de Universiteit van Nederland, het verschil willen maken. Wetenschappers hebben de antwoorden op veel van de uitdagingen waar we vandaag de dag voor staan. Zonder goede communicatie blijft die kennis in een te beperkte groep hangen, terwijl we iedereen nodig hebben om de problemen op te lossen.
We vreten snelle, hapklare informatie. Daarom is het juist belangrijker dan ooit om ook kwalitatieve informatie toegankelijk te maken. Bij de Universiteit van Nederland geloven we dat hapklaar niet per se oppervlakkig hoeft te zijn. Je kan heus wel de diepte in, als je dat maar aantrekkelijk maakt, spannend en inspirerend.
Daarom waren we deze zomer aanwezig op Lowlands. Maken we een podcast (Rare Jongens) die de actualiteit bespreekt, maar dan bekeken door de ogen van de oude Romeinen. Maar we zorgen er ook voor dat wetenschap(pers) op TikTok en YouTube Shorts te vinden is.
De sleutel ligt in het vertellen van verhalen die de complexiteit van de wetenschap vertalen naar iets dat iedereen kan begrijpen en waarderen. In de afgelopen 10 jaar zijn we juist hier expert in geworden. Aan ons de (grote) taak om de komende 10 jaar te zoeken naar nieuwe innovatieve vertelvormen zodat de maatschappij aangehaakt blijft bij de wetenschap.
Maurice van Wordragen
Directeur Universiteit van Nederland
De week van Maurice van Wordragen
-
ΜaandagUniversiteit van Nederland
-
DinsdagWetenschappers massaal op TikTok?
-
WoensdagUniversiteit van Nederland in Carré
-
DonderdagDe volgende 10 jaar Universiteit van Nederland
-
VrijdagDe BurgerReserve